وام، مسکن موقت درد صنعت البرز

وام، مسکن موقت درد صنعت البرز

استان البرز داراي سه هزار واحد توليدي و صنعتي در استان است که امروزه بخشي از اين واحدها به دليل بي توجهي مسئولان، ضعف دانش فني و مهارت صنعتگر و تحريم به حالت نيمه تعطيل و غير فعال در آمده است و سياست بانک‌ها نيز با چنين شرايط به صورت انقباضي شده است.

به گزارش مهر اختلاس‌هاي کلان در سيستم بانکي کشور و محاکمه برخي از افراد در اين راستا مقداري بر نحوه عملکرد بانک‌هاي سراسر کشور تاثير گذاشته است و صنعتگران برخورد انقباضي و ترس بانک‌ها را به طور کامل درک کرده اند. عدم ابتکار و خلاقيت مديران، بي کيفيتي کالا، ضعف دانش فني، ترس بانک‌ها و .... همه و همه باعث شده تا صنعت استان البرز و کشور با مشکل مواجه شود در صورتي که امروزه بيشتر صنعتگران مشکل خود را تحريم خارجي نمي‌دانند بلکه تحريم‌هاي داخلي يا همان مشکلات داخلي عنوان مي‌کنند. افرادي هستند که به نام صنعتگر از بانک‌ها وام‌هاي کلاني دريافت مي‌کنند ولي وام خود را در بانک ديگري قرار مي‌دهند تا سودهاي کلاني دريافت کنند و بعد از چندين سال که ارزش پول دريافت شده کاهش يافت آن را به بانک باز مي‌گردانند و بدون هيچ توليدي پول قابل توجهي را به جيب مي‌زنند.

شيوه‌هاي مختلف برخي از افراد سودجو امروزه بانک را نسبت به صنعتگران واقعي بي اعتماد کرده است و همچنين برخي از صنعتگران هنوز وام اول خود را تسويه نکرده اند وام‌هاي ديگري از بانک‌هاي مختلف دريافت مي‌کنند و همين امر سبب فرو رفتن صنعتگر در وام معوقه، قرض و بدهي و سرانجام تعطيلي واحد توليدي مي‌شود. مدير عامل شرکت کيان جام گفت: عده اي فقط به اسم صنعتگر از بانک‌ها وام گرفته اند. جمشيد مجتهدي افزود: يک عده اي وام‌هايي را از بانک‌ها دريافت کرده اند و فرد اقدام به ساخت 100 سالن و سوله مختلف کرده است که هم اکنون فقط پنج سالن فعال است. وي اظهار داشت: چوب افرادي که وام دريافت کرده اند و قادر به بازپرداخت آن نيستند را ما بايد بخوريم. مدير عامل شرکت کيان جام گفت: بدون بررسي، تحقق و پيگيري وام داده شده است و هم اکنون معلوم نيست وام‌ها کجا است. وي تصريح کرد: يکي از مسائل عمده که قبلاً هم مطرح شده است اين است که طرح‌هاي جديد بايد اجرا و توسعه پيدا کند ولي در کنار آن طرح‌هاي قديمي نبايد فراموش شود. مجتهدي ادامه داد: در شهرک صنعتي اشتهارد با مشکلات بسياري از جمله قطع مکرر برق مواجه هستيم و همين امر به ماشين آلات اروپايي ما آسيب وارد کرده است. مدير عامل شرکت کيان جام افزود: پايه اقتصاد اين مملکت به توليد وابسته است ولي توليد ما بدون برنامه است. وي گفت: يکي ديگر از مشکلات نقدينگي است دولت دستور داده با آنها مماشات صورت گيرد.

سرپرست معاونت برنامه ريزي، پشتيباني و منابع انساني شرکت صنعتي البرز گفت: مهم ترين مشکل صنعتگر تامين منابع و سرمايه در گردش است. بختيار رازاني افزود: در دنيا 80 درصد تسهيلات صنعتگران و توليد‌کنندگان را موسسات و 20 درصد را خود صنعتگر پرداخت مي‌کنند ولي در ايران بانک‌ها فرواني وجود دارد ولي تعداد اندکي بانک خدمات به صنعتگران ارائه مي‌دهد. وي با اشاره به رفع مشکل شعاع 120 کيلومتر از پايتخت، اضافه کرد: عمده ترين مشکل واحدهاي صنعتي اين است که يک مقداري وام گرفته اند و براي گرفتن تسهيلات جديد بايد وام قبلي خود را تسويه حساب کنند. سرپرست معاونت برنامه ريزي، پشتيباني و منابع انساني شرکت صنعتي البرز گفت: اين چرخه پي در پي سبب مي‌شود تا هيچ زمان صنعتگر به هدف خود نرسد. رازاني افزود: اکثر صنايع کوچک استان البرز سرمايه گذاري ثابت دارند ولي براي 200 تا 300 ميليون پول متوقف شده اند. توليد کننده لوازم خانگي گفت: حمايت از صنعت اينگونه باشد مشکل صنعتگران حل نخواهد شد. محمد علي ربيعي با بيان اينکه مسائل و مشکلات بسيار زياد است، اظهار داشت: سال گذشته به دليل مشکلات در بازار ارز و سکه سه و نيم درصد تسيهلات به خاطر تامين سود سپرده گذاري روي دوش توليد کننده گذاشته است. وي گفت: با230 نفر نيرو از بانک ملت حدود 8 ميليارد تومان اعتبار گرفته ايم. وي افزود: شرکت بي وي بازرس کنترل کيفيت دارند که اين شرکت‌ها جوابگو نيستند. توليد کننده ام دي اف در شهرک ماهدشت اظهار داشت: حفظ صنعت موجود به جاي ايجاد صنعت جديد مهم تر است. علي حسن زاده افزود: امروزه حفظ صنايع واجب تر از آن است که واحدهاي توليدي جديد ايجاد شود به دليل اينکه استرس، بيکاري و مشکلات سبب شده تا صنعت امروز به زور تنفس کند. مدير عامل شرکت آذين خودرو اظهار داشت: بانک‌ها در ديگر کشورها همواره حامي صنعتگران بوده اند ولي سيستم بانکي در ايران چنين نيست. رضا رضايي افزود: توليد و بانک دو بال صنعت هستند که چرخ توسعه صنعت را به حرکت در مي‌آورد. وي با اشاره به اينکه هم اکنون 1 هزار و 200 نفر اشتغال زايي کرده است، اضافه کرد: براي مبلغ وام کارهاي دست و پا گير بسيار بايد انجام دهيم. مدير عامل شرکت آذين خودرو گفت: سياست بانک‌ها در برابر صنعتگران انقباظي است و امروزه هيچ بانکي در خدمات توليد و صنعت نيست. مدير عامل گروه صنعتي آبتين با بيان اينکه نبايد خود تحريمي داخلي کنيم، اظهار داشت: اصلاً مشکل تحريم خارجي نداريم ولي مشکل ما در داخل است. کيوان اطمينان افزود: امروز اگر فردي توليد مي‌کند بايد اعتقادي باشد تا بتواند ماندگار توليد کند. مدير عامل گروه صنعتي آبتين افزود: در حال حاضر تحريم‌ها را با جان و دل قبول کرده ايم و با آن مبارزه مي‌کنيم. وي با بيان اينکه به پرسنلم سه ماه است که حقوق نداده ام، اضافه کرد: تمام وجودمان را براي توليد گذاشته ايم ولي بانک‌ها با مقداري معوقه با چشم ديگري به ما نگاه مي‌کنند



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ 26 مهر 1391 ] [ 22:10 ] [ مصطفی ]
[ ]