سنگ‌اندازی ترامپ در برابر فروش بوئینگ به ایران با صدور دستور مهاجرتی(1395/11/12)

سنگ‌اندازی ترامپ در برابر فروش بوئینگ به ایران با صدور دستور مهاجرتی(1395/11/12)

سنگ‌اندازی ترامپ در برابر فروش بوئینگ به ایران با صدور دستور مهاجرتی

 
بوئینگ و ایرباس

دستور اجرایی ترامپ در مورد منع ورود شهروندان ۷ کشور از جمله ایران به آمریکا مانع جدیدی به موانع لجستیکی اجرای قرارداد ۸ میلیارد دلاری شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران افزوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری سیاتل تایمز، قرارداد 8 میلیارد دلاری شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران حتی قبل از دستور اجرایی ترامپ در مورد منع ورود شهرودان 7 کشور از جمله ایران به آمریکا با تردیدهای جدی مواجه بود، اما این ممنوعیت، موانع لجستیکی بیشتری پیش روی اجرای این قرارداد قرار می گیرد و چشم انداز اجرای توافق هسته ای را بدتر می کند.

با توجه به منع سفر خلبانان، خدمه پروازی و تکنسین های تعمیر و نگهداری هواپیما به آمریکا برای آموزش چگونگی استفاده و نگهداری بوئینگ ها، این ممنوعیت می تواند یک مانع لجستیک پیش روی اجرای قرارداد بوئینگ و ایران ایر باشد.
مهمتر اینکه، این دستور مجددا به ایران برچسب کشور منشا تروریزم می زند و این می تواند سیگنالی باشد حاکی از اینکه آمریکا ممکن است از توافق هسته ای سال 2016 با ایران کنار بکشد.

با این حال، با توجه به اینکه شرکت بوئینگ تلاش دارد از هرگونه اقدامی در مخالفت با مواضع دولت جدید آمریکا خودداری کرد، مقامات این شرکت احتمالا موضع گیری علنی چندانی در این باره نخواهند کرد.

آدام پیلارسکی، معاون موسسه مشورتی آویتاس گفت، اگر اراده لازم وجود داشته باشد، ممنوعیت سفر می تواند دور زده شود. اگر دولت ترامپ تصمیم بگیرد که مجوز فروش بوئینگ به ایران را بدهد و برای این کار انجام مسافرت اتباع ایرانی نیاز باشد، ممکن است معافیت هایی در این زمینه در نظر گرفته شود. اما این چندان محتمل نیست.

ریچارد ابولافیا، تحلیلگر صنعت هوانوردی در گروه تیل نیز گفت: «فرض من این است که آنها مجددا تحریم هایی را (علیه ایران) وضع خواهند کرد، بنابراین احتمالا در هر صورت این قرارداد اجرایی نخواهد شد.»

پیلارسکی گفت: «ایرباس با هوشمندی عمل کرد... آنها بلافاصله یک هواپیما به ایران تحویل دادند. بنابراین بازگرداندن قرارداد آنها دشوار است.»

محمد یحیوی، معاون سابق رئیس شرکت بوئینگ نیز گفت که دستور اخیر ترامپ، بوئینگ را «در شرایط بسیار سختی قرار می دهد.»

وی افزود: «آنها یک تعهد فروش و یک مشتری دارند... از سوی دیگر، آنها دولت آمریکا را دارند که باید از سیاست هایش پیروی کنند. به عقیده من، پیروی از سیاست های دولت آمریکا اولویت خواهد داشت.»



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ سه شنبه 12 بهمن 1395 ] [ 11:37 ] [ مصطفی ]
[ ]