با پرداخت غیر هدفمند یارانه ها هیچ خانواده ای از فقر خلاص نمی شود(1395/11/12)

با پرداخت غیر هدفمند یارانه ها هیچ خانواده ای از فقر خلاص نمی شود(1395/11/12)

یک استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با «قدس آنلاین»:

با پرداخت غیر هدفمند یارانه ها هیچ خانواده ای از فقر خلاص نمی شود

بهنام ملکی

به نظر می رسد پرداخت غیر نقدی نیز از ایرادات زیادی برخوردار باشد چرا که اگر چه با پرداخت نقدی می توان مدعی بود تا حدودی پرداخت های هدفمندی داشته ایم. اما اگر یارانه ها غیر نقدی در قالب کارتی هوشمند برای خرید یا پرداخت در ازای خدمات یا حتی اجاره بهای منازل استیجاری و... باشند مفیدتر خواهد بود.

اختصاصی قدس آنلاین- بهنام ملکی استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه با نادرست دانستن روش فعلی دولت در ادامه پرداخت نقدی یارانه ها به عموم مردم به قدس آنلاین گفت: بهترین روش این است که این یارانه ها فقط به گروه های هدف و آسیب پذیر جامعه مانند افراد معلول یا ناتوان، افراد بیکار وهمچنین زنان سرپرست خانوار و یا افرادی مانند سربازان و دانشجویان که در شرایط فعلی نمی توانند از درآمد لازم و کافی برخوردارباشند؛ تعلق گیرد. وی با نادعالانه خواندن توزیع یارانه میان تمام افراد جامعه تصریح کرد: این موضوع که بخشی از یارانه های پرداختی دولت  به مصرف طبقات و اشخاصی که از امکان کسب درآمدهای بالا و لازم برخوردارهستند برسد جای تامل و نگرانی دارد، چرا که ممکن است جلوی کار و تلاش بیشتر افراد جامعه را گرفته و موجبات تنبلی اجتماعی آن ها را فراهم کند.

ملکی با تاکید بر فواید قطع یارانه حامل های انرژی و پرداخت نقدی آن به خانوار ها، خاطرنشان کرد: این اقدام در مقطعی جلوی یک سری افراط ها را در مصرف انرژی گرفت اما از طرف دیگر مشکلات جدیدی را ایجاد کرد که یکی از این ایرادات این بود که فلسفه پرداخت نقدی این یارانه ها این بود که باید به مصرف گروه های هدف برسند اما در حال حاضر به نظر می رسد هدفمندی به طور کامل محقق نشده است. وی اظهار داشت: با شناسایی افراد پر درآمد این عده از افراد باید از دریافت یارانه ها حذف شده و با منابع حاصل شده، نقاط ضعف اقتصاد ایران شناسایی و تقویت شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ضعف کشور در آمار و اطلاعات اقتصادی خانوارها به قدس آنلاین گفت: این موضوع در کنار افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی به دلیل پرداخت نقدی یارانه ها دو مورد از مشکلات عمده اجرای طرح هدفمندی در کشور است.

ملکی در ادامه در باره پرداخت غیرنقدی یارانه ها اظهار داشت: البته به نظر می رسد پرداخت غیر نقدی نیز از ایرادات زیادی برخوردار باشد چرا که با پرداخت نقدی می توان مدعی بود تا حدودی پرداخت های هدفمندی داشته ایم. اما اگر یارانه ها غیر نقدی در قالب کارتی هوشمند برای خرید یا پرداخت در ازای خدمات یا حتی اجاره بهای منازل استیجاری و... باشند مفیدتر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر هدایت بخشی از این منابع به سمت نوسازی صنایع و افزایش بهره وری تولید افزود: به هر حال صنایع ما صنایع فرسوده ای هستند. لذا اگر یارانه ها به صورت غیرهدفمند میان صنایع توزیع شوند خود این موضوع نیز علاوه بر اثرات احتمالی مثبت ممکن است باعث فساد شود. وی تصریح کرد: از طرفی، صنایعی که تکنولوژی آن ها فرسوده است از طریق وام های ارزان قیمتی که با هدف بازسازی و نوسازی در اختیارشان قرار می گیرد  و استفاده از یارانه های نقدی تولید، می توانند در جهت اقتصادی مقاوم با تولیدی کارا و افزایش اشتغال حرکت کنند.

ملکی در خاتمه ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال پایدار در میان خانوارهای ایرانی خاطرنشان کرد: اگر در یک خانواده فقیر بتوانیم حتی برای یکی از اعضای خانواده شغلی پایدار ایجاد کنیم در واقع توانسته ایم  آن خانواده را از فقر نجات دهیم در حالی که با پرداخت نقدی یارانه نمی توان مدعی بود آن خانواده از فقر نجات یافته است. لذا در مشاغل نوین باید کاری کنیم تا اشتغال زایی را افزایش داده و بحث های یارانه ای در حاشیه اشتغال قرار گیرند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ سه شنبه 12 بهمن 1395 ] [ 11:37 ] [ مصطفی ]
[ ]