وضع معیشت مردم نگران کننده شده است(1395/11/12)

وضع معیشت مردم نگران کننده شده است(1395/11/12)

کارشناس اقتصادی مطرح کرد

وضع معیشت مردم نگران کننده شده است

 
یحیی آل اسحاق

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تأمین کالاهای مورد نیاز معیشت قابل تطبیق با درآمد نیست گفت: علی رغم اعلام آمارها از سوی دولت که حکایت از رشد بسیاری از بخش‌های اقتصادی دارد معیشت مردم وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

یحیی آل اسحاق در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره علل بروز پدیده شاغلان فقیر گفت: چندسالی است که به دلیل کاهش قدرت خرید این پدیده ایجاد شده است. اگر درآمد و هزینه همسوی هم پیش می رفت، مشکلی ایجاد نمی شد.

 آل اسحاق با بیان اینکه هر گاه هزینه های زندگی به دلایل مختلف در معیشت مردم افزایش یابد، قدرت خرید روز به روز کاهش می یابد بیان کرد:گروه های متوسط به پایین یعنی ضریب جینی 5به پایین هزینه های بیشتری نسبت به طبقه دیگر دارند.

 کارشناس اقتصادی گفت:75 درصد هزینه ها مربوط به 5قلم کالاست. هزینه های یک خانوار مربوط به مسکن، خوراک،پوشاک،آموزش و بهداشت  است. هزینه های این 5گروه طی یکی دوسال گذشته نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش یافته است. مسکن از جمله مواردی است که هزینه های زیادی از جیب مردم می گیرد. با وجود اینکه خرید و فروش مسکن در رکود است اما اجاره بها افزایش داشته است و طبقات متوسط به پایین که عمدتاً اجاره نشین هستند، درصد بالایی از درآمد خود را باید صرف مسکن کنند.

 وی بیان کرد:گوشت ، روغن و برنج از سال گذشته تا کنون افزایش چشمیگیری داشته است که در هزینه سبد معیشت خانوار نقش موثری داشته است. هزینه تحصیل بخش دیگری از درآمد خانوارها را می گیرد. اگر خانوارهای متوسط بخواهند از مدارس غیر دولتی استفاده کنند بدون شک بخش زیادی از درآمد خود را باید برای تحصیل فرزندانشان صرف کنند که در اکثر موارد حقوق و دستمزد ها کفاف هزینه های این چنینی را نمی دهد.

آل اسحاق با بیان اینکه هزینه های درمان و بهداشت بخش دیگری از هزینه های خانوار است گفت: شاید برخی بیان کنند که « طرح ملی سلامت» کمک حال خانواده ها در زمینه درمان بوده است اما واقعیت این است که تمام هزینه ها را پوشش نمی دهد.

 وی با تاکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر دولت به بهبود معیشت مردم، گفت: علی رغم اعلام آمارها از سوی دولت که حکایت از رشد بسیاری از بخش‌های اقتصادی دارد اما معیشت مردم وضعیت نگران کننده‌ای دارد و فشار زندگی با کاهش قدرت خرید بیشتر شده است.در حالی که درآمدهای خانوارهای متوسط رو به پایین ثابت است که هزینه های خانوارها افزایش یافته است و همین موضوع باعث بروز پدیده شاغل فقیر شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد:بعد از بیکاری معیشت عمده‌ترین مشکل مردم است. متأسفانه قدرت خرید مردم پایین آمده و طبقات متوسط رو به پایین قدرت خریدشان با توجه به  رکود و نبود حقوق و دستمزد واقعی، تأمین کالای مورد نیاز معیشت قابل تطبیق با درآمد نیست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ سه شنبه 12 بهمن 1395 ] [ 11:18 ] [ مصطفی ]
[ ]