پوشاک، گران می شود؟(1395/11/11)

پوشاک، گران می شود؟(1395/11/11)

پوشاک، گران می شود؟

پلاسکو

نخستین برج مدرن ایران که مرکز توزیع پوشاک مردانه بود در آتش سوخت و حتی خاکستری هم از پوشاک انبار شده برای شب عید باقی نمانده است.

 قدس آنلاین - فاجعه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو که با شهادت چند تن از آتش نشانان فداکار و شهروندان تهرانی همراه بود این روزها به تیتر یک اخبار رسانه‌های کشور به ویژه بخش اقتصادی تبدیل شده است.

با توجه به اینکه این برج ۱۵طبقه با عمر ۵۴ سال مرکز توزیع پوشاک مردانه بود شاید بتواند در گرانی پوشاک شب عید تاثیر گذار باشد.

بر اساس برخی برآوردها به دنبال وقوع آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان پوشاک انبار شده برای شب عید در آتش سوخته است؛ پلاسکو ۶.۲ درصد از کل اشتغال در صنعت پوشاک را به خود اختصاص داده بود و به اعتقاد برخی از فعالان و مسئولان صنفی، با فرو ریختن نخستین ساختمان تهران با اسکلت فلزی، روزهای خوشی برای پوشاک شب عید پیش بینی نمی شود در همین حال اما برخی دیگر معتقد هستند که این رخداد ارتباط پررنگی با پوشاک شب عید نداشته و نگرانی ها در این باره بی مورد است.

برخی دیگر از مسئولان بر این باورند که این اتفاق در بازار پوشاک تاثیرگذاراست اما در فرصت باقیمانده تا شب عید این امکان وجود دارد تا کمبود به وجود آمده جبران شود و مشکلی از بابت عرضه یا افزیش قیمت ها به وجود نیاید.

به نظر مسئولان ابعاد این اتفاق برای صنعت پوشاک به گونه ای نیست که قیمت پوشاک را تحت تاثیرقرار دهد، البته ممکن است در کوتاه مدت کمبودی در برخی پارچه ها و بعضی از پوشاک به وجود بیاید ولی با توجه به فرصت باقی مانده تا شب عید و همچنین تدابیری که تولیدکنندگان و اصناف مرتبط با پوشاک می اندیشند امیدوارند که برای بازار پوشاک مشکلی به وجود نیاید.

از آنجایی که تولید پوشاک برگ برنده‌ای برای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و متاسفانه ویرانی دلخراش ساختمان پلاسکو، باعث ویرانی بخش بزرگی از این صنعت مهم کشور شده ‌است، با وجود صحبت مسئولان باز هم نمی‌توان تبعات کوتاه‌مدت یا میان‌مدت این خسارات را نادیده گرفت چراکه پلاسکو یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید و توزیع پوشاک کشور بوده‌ است و از دیرباز به‌عنوان بورس پوشاک ایران شناخته می‌شد.

 بر اساس آمار رسمی اعلام‌شده با حادثه دلخراش ریزش و آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری تولید و عرضه پوشاک کشور، حدود ۵۶۰ واحد تولید و تجاری نابود شدند.

 یکی دیگر از ابعاد این فاجعه بزرگ، بیکاری حداقل ۳۰۰۰ نفر در صنعت پوشاک است، صنعتی که رونق گرفتن آن در بازار داخلی سهم بسیار بزرگی را در تولید ملی و چرخش سرمایه در بازار و در نهایت خروج از رکود بازی می‌کند.

با فروریختن پلاسکو اجناس هر واحد تولیدی که به طور میانگین حدود ۲۰۰ میلیون تومان ارزش داشته، به طور کامل سوخته است.

 در این برج، نه‌تنها عرضه‌کننده‌های پوشاک حضور داشتند، بلکه از طبقه ۵ تا ۱۵ این ساختمان، کارگاه‌های تولیدی پوشاک در حال فعالیت بوده‌اند.

حالا که کمتر از دوماه به عید باقی مانده و به زودی حال و هوای کشور تغییر خواهد کرد و اشتیاق مردم به خرید افزایش پیدا می کند و بازار پوشاک به زودی داغ می شود، باید دید با توجه به ابعاد گسترده فاجعه پلاسکو و حداقل خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی صنعت پوشاک، گمانه زنی های مسئولان صنفی و فعالان حوزه پوشاک چقدر به واقعیت نزدیک خواهد بود؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ دو شنبه 11 بهمن 1395 ] [ 13:4 ] [ مصطفی ]
[ ]