هاشمی: افزایش سود بانکی مسکن روستایی را دچار چالش کرد

هاشمی: افزایش سود بانکی مسکن روستایی را دچار چالش کرد

سید مجید هاشمی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در ساری با انتقاد از افزایش سود بهره بانکی روستایی اظهار داشت: با بحث سود 21 درصد بانکی و 15 درصد فروش اقساطی باعث شد که مراجعه‌های مردم برای دریافت تسهیلات بانکی کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به شرایط افزایش سود بانک‌ها برای وام روستایی تصریح کرد: در حال حاضر میزان متقاضیان وام روستایی ابلاغی بودجه 90 نیز کاهش یافت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت: در صورت ابلاغ سهمیه سال 91 با شرایطی که بانک‌ها ایجاد کردند برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان مسکن دچار مشکل می‌شویم.

* بانک‌های ملی و صادرات سود بانکشان را افزایش دادند

وی درباره تعداد سهمیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران برای اعطای تسهیلات وام ساخت و ساز روستایی بیان داشت: میزان سهمیه تعیین شده مازندران برای اعطای وام روستایی حدود 12 هزار و 500 واحد ساختمانی است که پیش‌بینی می‌شود در سال 91 نیز همین تعداد نیز ابلاغ شود.

این مسئول با اشاره به معرفی متقاضیان مسکن روستایی به بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، سپه و رفاه اضافه کرد: مهمترین مشکل ما در حال حاضر با بانک‌های ملی و صادرات به خاطر افزایش سود بانکی است.

* بانک رفاه برای پرداخت وام مسکن روستایی اعلام آمادگی نکرد

هاشمی ادامه داد: بانک رفاه برای پرداخت وام مسکن روستایی اعلام آمادگی نکرد.

وی با اعلام اینکه برای هر فرد متقاضی وام روستایی قبل از افزایش بهره بانکی حدود 12.5میلیون وام با بهره چهار درصد اعتبار در نظر گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: با شرایط جدید بهره بانکی به متقاضیان وام به شدت افزایش می‌یابد.

این مسئول ادامه داد: به خاطر افزایش میزان سود در حال حاضر هیچ متقاضی وام مسکن روستایی به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند.

این مسئول با اشاره به اهمیت توجه به ساخت و ساز اصولی مسکن روستایی در آذربایجان شرقی بیان داشت: تمام ساختمانی‌هایی که در آذربایجان شرقی با همکاری بنیاد مسکن ساخته شد در زلزله اخیر سالم بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در ادامه گفت: ساختمان‌های که در اثر زلزله در آذربایجان شرقی تخریب شد از جنس سنگ، گل و چوب و به صورت غیراصولی احداث شده بودند.

وی یادآور شد: اقدام اخیر بانک‌ها در افزایش سود بانکی باعث می‌شود نسبت به بالابردن ساخت مسکن روستایی دچار چالش جدی شویم.

هاشمی درباره آخرین وضعیت وام مسکن روستایی گفت: معاون رئیس جمهور طی نامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که بازپرداخت وام روستایی به حالت قبل برگردد.

* 70 درصد واحدهای روستایی مازندران دچار مشکل جدی هستند

این مسئول ادامه داد: بانک‌ها هنوز برای اعطای تسهیلات اعلام آمادگی نکردند.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران درباره تعداد واحد مسکونی روستایی مشکل‌دار در مازندران ادامه داد: طی آماری که از سال 84 داشتیم حدود 80 درصد واحد‌های روستایی مازندران از مصالح کم‌دوام و بی‌دوام ساخته شدند.

وی افزود: با توجه به اعطای تسهیلات برای وام مسکن روستایی طی چند سال اخیر حدود 10 تا 12 درصد از واحدهای روستایی مازندران بهسازی شد و می‌شود اعلام کرد که حدود 70 درصد واحدهای روستایی مازندران دچار مشکل جدی هستند.

این مسئول ادامه داد: جدا از ساختمان‌های غیرمقاوم روستایی نیاز به احداث ساختمان نیز در واحدهای روستایی نیز احساس می‌شود که اگر از طریق پرداخت تسهیلات کمک نشود ساختمانهای جدید نیز غیرفنی ساخته می‌شود.

* افزایش نرخ وام برای مناطق دوردست ممکن است غیرقانونی‌ها را افزایش دهد

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با اعلام اینکه تعداد زیادی پرونده در بانک‌ها برای دریافت تهسیلات روستایی منتظر جواب بانک‌ها هستند، بیان داشت: مدیران عامل بانک‌ها در مازندران نیز منتظر ابلاغ از بانک مرکزی هستند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد یکسان بودن میزان وام روستایی در مناطق دوردست و روستاهای نزدیک به شهر که روستاییان مناطق دوردست برای تامین مصالح حدود 2 میلیون تومان باید هزینه حمل مصالح پرداخت کنند، بیان داشت: افزایش نرخ وام برای مناطق دوردست ممکن است برخی بداخلاقی‌ها برای دریافت وام بیشتر را افزایش دهد.

* برای پرداخت وام مسکن روستایی منتظر ابلاغ بانک‌ها هستیم

این مسئول در پایان گفت: ممکن است برخی‌ها سعی کنند که خودشان را به مناطق بالادست وصل کنند تا وام بیشتری دریافت کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران که از وضعیت افزایش نرخ بهره وام ساخت‌و ساز روستایی گلایه داشت، اضافه کرد: این موضوع باید زمانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که اصل پرداخت وام مسکن روستایی دچار چالش نشده باشد.

وی متذکر شد: باید این باور در بین مدیران بانک‌ها ایجاد شود که مسکن روستایی یک ضرورت و مدیران بانک‌ها در پرداخت وام برای ساخت و ساز روستایی مقاومت نکنند.

هاشمی در پایان اذعان داشت: برای پرداخت وام مسکن روستایی منتظر ابلاغ بانک‌ها هستیم



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ 22 مهر 1391 ] [ 23:28 ] [ مصطفی ]
[ ]