بانکها ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند

بانکها ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند

 

چند ماهی است که بورس کشور به مدد رشد قیمت ارز و تاثیر آن در سود آوری شرکتهای صادراتی رونق گرفته و تالار شیشه‌ای به مدد رشد شرکت‌های فلزی، سنگ آهنی و پتروشیمی خود را از بازدهی منفی به بازدهی مثبت 45 درصد رسانده است، اما در بین چند صنعت که تاثیر بسزایی در رکوردشکنی‌های تاریخی بورس داشتند، صنایعی هستند که تاثیر پذیری منفی از نرخ ارز داشته و دچار زیان شدند و با این اتفاق به انزوا فرو رفته اند.
این صنایع مهم بورسی که افزایش نرخ ارز روی خوش به آنها نشان نداده و در سایه بی توجهی با کاهش ارزش بازار و آینده مبهمی مواجه شده‌اند، برخلاف صنایع فلزی و پتروشیمی که اغلب به بیش از 50 درصد سودهای خود دست یافته و تعدیل مثبت داشتند، پیش بینی سود خود را کاهش داده و یا زیان محقق کردند.
 
بانک‌ها دو پله سقوط کردند
این در حالی است که علاوه بر انتشار عملکرد 6 ماهه این شرکت‌ها، کاهش ارزش بازار این صنایع نسبت به ابتدای سال گویای وضعیت آنها است زیرا بانکها که رتبه دوم ارزش بازار را به خود اختصاص داده بودند در پایان آذر ماه از جایگاه خود 2 پله تنزل کرده و با سهم 12 درصدی از کل بازار در رتبه چهارم قرار گرفته‌اند؛ این در حالی است که بانک‌ها در ابتدای امسال 17،4 درصد از رشد بازار را در اختیار داشتند و بعد از فلزات اساسی در رتبه دوم قرار داشتند اما نسبت به ابتدای سال 12 درصد از ارزش خود را از دست دادند.
 
مخابرات دیگر اول نیست
مخابرات دیگر شرکتی است که زمانی بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران بود اما بعد از افت قیمت سهام در 9 ماه امسال عنوان بزرگ ترین شرکت بورسی را به ملی مس سپرد و ترجیح داد که رشد سهام شرکت‌های فلزی را رصد کند. به این ترتیب ارزش بازار این شرکت بورسی کمتر از شرکت مس و فولاد مبارکه بوده و این شرکت بزرگ سهم 6،3 درصدی در بورس تهران دارد؛این در حالی است که در ابتدای سال این شرکت سهم 11،8 درصدی از بورس را در اختیار داشت اما اکنون با کاهش 31 درصدی ارزش نسبت به ابتدای سال جایگاه ششم را اشغال کرده است.
 
وضعیت بد صنعت خودرو
اما بعد از این دو صنعت مهم،صنعت خودرو وضعیت بدتری دارد زیرا این صنعت از ابتدای سال با کاهش بی‌سابقه قیمت مواجه شده و به دلیل مطالبات معوق قطعه‌سازان و افزایش هزینه‌ها با بی‌اقبالی سهامداران رو به رو شده اند به طوری که قیمت سهام شرکت‌های مطرح خودروسازی بورس همچون ایران خودرو و سایپا به قیمت اسمی نزدیک شده و سهامداران خود را متضرر کرده است.
به این ترتیب آثار افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال و وضعیت نامناسب تولید و فروش خودرو موجب شد تا نه تنها از سودآوری شرکت های بزرگ این صنعت کاسته شود، بلکه شرکت‌های مطرح این گروه با کاهش قیمت و زیان روبرو شده و چالش های جدید پیش روی آنها قرار گیرد.
انتشار گزارش 6 ماهه شرکت‌ها تاثیرپذیری منفی صنعت خودرو را از افزایش نرخ ارز به خوبی نشان داد و آب پاکی را روی دست سهامداران ریخت زیرا بر خلاف شرکت‌های فلزی و معدنی که به بیشتر پیش‌بینی‌های خود دست یافتند، صنعت خودروسازی با کاهش پیش‌بینی و حتی زیان مواجه شدند.به طوری که سایپا 96 درصد سود خود را کاهش داد، ایران خودرو 19 تومان زیان به ازای هر سهم محقق کرد، پارس خودرو 48 تومان زیان داد و گروه بهمن به 9 درصد پیش بینی هایش رسید.
به این ترتیب با انتشار گزارش عملکرد شش ماهه این شرکت‌ها مشخص شد که وضعیت این صنعت مهم بورسی نابسامان شده و زنگ خطر برای این صنعت پر طرفدار به صدا در آمده و نیازمند توجه و حمایت شدید است.این وضعیت موجب شد تا ارزش بازار این صنعت نسبت به ابتدای سال 28 درصد کاهش یافته و از 4،7 درصد به سهم 2،7 درصد بازار برسد و رتبه ی هشت را در بین صنایع بورسی به خود اختصاص دهد.
بر این اساس صنایع بانکی،خودرویی و مخابرات در حالی از ابتدای سال تاکنون با کاهش ارزش بازار مواجه شده است که ارزش بازار فلزات اساسی نسبت به ابتدای سال 61 درصد رشد داشته و از 16 درصد به 22 درصد رسیده است؛بعد از فلزات اساسی صنعت محصولات شیمیایی بیشترین ارزش را به خود اختصاص داده و با 13،2 درصد در رتبه دوم ایستاده است؛این صنعت نسبت به ابتدای سال با افزایش 63 درصد ارزش بازار مواجه شده است.
استخراج کانه‌های فلزی دیگر صنعتی است که رتبه سوم را کسب کرده و با ارزشی معادل 12،1 درصد در رتبه سوم ایستاده است؛سهم بازار این شرکت در ابتدای سال 8،1 درصد بود که با افزایش 90 درصدی مواجه شد.همچنین ارزش بازار شرکت‌های چند رشته ای صنعتی نسبت به ابتدای سال 49 درصد،فرآورده‌های نفتی 138 درصد، سرمایه‌گذاری‌ها 37 درصد و سیمان 18 درصد رشد کرده است.
به این ترتیب و در شرایطی که تمام توجه سهامداران و حتی مسئولان به صنایع فلزی و پتروشیمی بوده و هر روز رشد قیمت این شرکت‌ها و تاثیر پذیری آنها در شاخص رصد می شود، بهتر است مسئولان بورس تهران به نوبه ی خود به این صنایع مغفول مانده نیز گوشه چشمی داشته باشند و با تشکیل میزهای صنعت و یا هر راهکار موثر دیگری این صنایع را از انزوا خارج کرده و به تالار شیشه ای بازگردانند.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: بانکها ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند
[ جمعه 8 دی 1391 ] [ 18:9 ] [ مصطفی ]
[ ]