به همراه قیمت روز آپارتمان های معاوضه ای /قیمت آپارتمان نوساز در سال 88

 اگرچه بسیاری از بنگاهداران فعال در سطح تهران اظهار می کنند که در حال حاضر قیمت ها در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی بالا است و به همین خاطر اغلب متقاضیان موفق به خرید واحد مورد نظرشان نمی شوند اما این بخش از بازار مسکن در مقایسه با «بازار معاوضه املاک» از رونق بهتری برخوردار است.


عده ای از دلالان در بازار مسکن معتقدند که اکثر متقاضیان راغب هستند واحد دلخواه شان را خریداری کنند تا اینکه واحد خود را با واحد دیگری معاوضه کنند مگر اینکه این دسته از متقاضیان از سر اجبار تن به چنین انتخابی دهند. یکی از مشاوران املاک در بازار معاوضه واحدهای مسکونی در شرق تهران درباره وضعیت فعلی بازار معاوضه به «دنیای اقتصاد» گفت: از دلایل اصلی عدم استقبال از بازار معاوضه املاک مسکونی، سلیقه و اختلاف نظر طرفین معامله است. وی در ادامه افزود: در بیشتر مواقع یک یا هر نفر طرف معامله، ظاهر و نقشه ساخت واحد معاوضه ای را نمی پسندند یا اینکه بر سر قیمت های پیشنهادی که به عنوان ارزش واحدشان تعیین کرده اند اختلاف نظر دارند، زیرا ممکن است آنها مجبور شوند علاوه بر واحدشان، مبلغی را هم پرداخت کنند.
پناهی درباره ارزشی که هر یک از مالکان برای واحدشان در نظر می گیرند، تصریح کرد: معمولا بیش از 80 درصد از مالکان در بازار معاوضه قیمت واحدشان را بیش از ارزش واقعی اعلام می کنند. از طرف دیگر یکی از بنگاهداران در غرب تهران خاطرنشان کرد: در معاملات معاوضه ای بازار مسکن، طرفین معامله برای رسیدن به قیمت نهایی با یکدیگر چانه زنی و توافق می کنند و بنگاهدار همچون واسطه در معاملات خرید و فروش در حالت عادی بازار نمی تواند دخالت زیادی داشته باشد چراکه بر اساس شواهد، بیشتر متقاضیان در بازار معاوضه بصورت خود مختار در بازار مسکن عمل می کنند یعنی واحدشان را بدست دلال مسکن نمی سپارند. بر اساس تحقیقات خبرنگار «دنیای اقتصاد» در بازار معاوضه واحدهای مسکونی در دو سه سال گذشته، تعدادی واحد مسکونی که بین سال های 88 تا 90 به بازار معاوضه معرفی شده اند، در ستون امروز نبض بازار عنوان شده که به شرح زیر است:
یک واحد مسکونی نوساز به متراژ 50 متر مربع به همراه پارکینگ، انباری و بالکن در شهرک نفت واقع در اشرفی اصفهانی که قیمت هر متر مربع این واحد 2 میلیون تومان تعیین شده بود برای معاوضه با آپارتمان بزرگ تر اعلام شده بود.
همچنین در خیابان گلبرگ غربی، یک واحد مسکونی 50 متری 5 سال ساخت برای معاوضه با واحدی بین 70 تا 80 متر مربع از سوی متقاضی درخواست شده بود. متقاضی ارزش واحدش را 60 میلیون تومان یعنی متری یک میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرده بود. علاوه براین معاوضه کننده ای در بازار مسکن منطقه جنت آباد برای معاوضه واحد 50 متری نوساز خود با واحدی 70 متری در شهرک ولیعصر اعلام آمادگی و اظهار کرده بود: پارکینگ و انباری امکاناتی است که واحدش از آنها بهره مند است و در ضمن قیمت هر متر مربع واحدش یک میلیون و 640 هزار تومان محاسبه شده بود. از سوی دیگر 2 میلیون تومان برای قیمت هر متر مربع واحدی 50 متری نوساز در خیابان نیروی هوایی در نظر گرفته شده بود که به بازار معاوضه عرضه شده بود.
مالک تاکید کرده بود که در صورت تحویل یک ملک کلنگی حاضر است واحد خود را تعویض کند.

 



[ چهار شنبه 10 آبان 1391 ] [ 20:59 ] [ مصطفی ]
[ ]

«آذربایجان بعد از زلزله» را کدام نهاد می سازد؟

 مرکز آمار ایران: خاک 42 درصد و چوب 59 درصد گران شد


پایه های دور تازه ای از رکود فعالیت های ساختمانی در نتیجه افزایش قیمت همگانی در بازارهای بالادست مسکن، گذاشته شد.
انبوه سازان، شرکت های ساختمانی، بسازوبفروش ها و حتی وزارت راه وشهرسازی به دلیل آنچه «حضور حجم سنگین تقاضا در بازار مسکن» عنوان می کنند، برنامه ریزی کرده اند ماه به ماه حجم ساخت وسازهای مسکونی را افزایش دهند، طوری که نتایج این هدف گذاری باعث رشد بالای 50درصدی در صدور پروانه ساختمانی در تهران طی حداقل دو سال گذشته شده و به خاطر همین رونق ساختمانی، هم اکنون سایر مشاغل و فعالیت های تولیدی مرتبط با ساختمان، از بازار کار مطلوبی برخوردار شده اند. رونق ساخت وساز اما در آستانه افول قرار گرفته است.
مرکز آمار ایران روز گذشته با انتشار سه گزارش مجزا از هم، از صعود دسته جمعی قیمت ها در سه بازار بالادست مسکن خبر داد. براساس این گزارش ها، میانگین قیمت «مصالح ساختمانی»، «دستمزد بنا و انواع کارگر ساختمانی» و همچنین «کرایه حمل ونقل ماشین آلات ساختمانی» در نیمه اول امسال به ترتیب 55درصد، 15 درصد و 30 درصد افزایش پیدا کرده است.
مواد اولیه و خدمات ارائه شده در این سه بازار – به غیر از بازار زمین- مجموع قیمت تمام شده ساخت مسکن را تشکیل می دهد و هر یک از این سه بازار با سهم های متفاوت در قیمت تمام شده موثر هستند، طوری که بعد از زمین، قیمت مصالح بیشترین سهم و هزینه حمل ونقل کمترین سهم را دارد.
مرکز آمار پیش تر از افزایش 35 درصدی قیمت زمین مسکونی خبر داده بود.
به این ترتیب با رشد قیمتی که در نهاده های تولید مسکن آن هم به شکل جهشی به وجود آمده، ساخت وساز وارد یک مسیر بن بست شده است.
انبوه سازان اگر بخواهند به فعالیت هایشان ادامه دهند باید رشد هزینه های ساخت را در قیمت تمام شده لحاظ کنند که در این صورت طرف تقاضای مسکن چون طی یک سال اخیر از بابت وام خرید مسکن، حقوق و دستمزد و پس انداز شارژ نشده و قدرت خریدش افزایش پیدا نکرده است در صورت افزایش قیمت مسکن، قادر به خرید نخواهد بود و واحدهای جدید روی دست انبوه ساز باقی خواهد ماند.
در این صورت تنها حق انتخاب انبوه سازان در بازاری که هزینه بقا در آن در فاصله 6 ماه – نیمه اول امسال- 33 درصد افزایش یافته، دست کشیدن از ساخت وساز و تجربه اجباری دوره رکود خواهد بود.
گزارش «دنیای اقتصاد» از آنچه مرکز آمار ایران روز گذشته منتشر کرده، حاکی است: در بازار مصالح ساختمانی قیمت ملیگرد در نیمه اول امسال 96 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش پیدا کرده است و تیرآهن نمره28 نیز با 104 درصد افزایش قیمت روبه رو شده است. کمترین رشد قیمت میلگرد مربوط به میلگرد ساده با رشد قیمت 46 درصد بوده است.
رشد قیمت مصالح در این مدت به قدری سراسری بوده که حتی قیمت «خاک» نیز 42 درصد گران شده و مصنوعات چوبی هم 59 درصد افزایش قیمت داشته است.
در این گزارش اعلام شده است: موزاییک، آجر ماشینی، سنگ و ورق گالوانیزه به ترتیب 22درصد، 23 درصد، 33 درصد و 48 درصد افزایش قیمت داشته اند.
در گزارش مرکز آمار، قیمت و کرایه حمل و نقل و ماشین آلات ساختمانی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
در نیمه اول امسال ساخت وساز ها متحمل افزایش 18 تا 47 درصدی کرایه حمل و نقل انواع کمپرسی، وانت، کامیون و تراکتور شده اند.
از طرف دیگر قیمت کرایه جرثقیل های ساختمانی نیز در این مدت 28 درصد افزایش پیدا کرده است.
در سومین بازار بالادست مسکن یعنی کارگر ساختمانی که بیشترین هزینه ها را به خود اختصاص می دهد، دستمزدها به طور متوسط 15 درصد افزایش پیدا کرده است، طوری که دستمزد کارگر بنا 15 درصد، کاشی کار 15 درصد، گچ کار 14 درصد، لوله کش 17 درصد، نقاش 18 درصد، اسکلت ساز 16 درصد، آهنگر 15 درصد و سیمان کار نیز 17 درصد افزایش یافته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» هزینه های ساخت وساز در شرایطی افزایش پیدا کرده که تسهیلات ساخت مسکن قابل پرداخت توسط سیستم بانکی در سه سال گذشته هیچ افزایشی را تجربه نکرده است و کماکان به سازنده ها به ازای ساخت هر واحدمسکونی 20 میلیون تومان وام پرداخت می شود.
انبوه سازان برای ماه های آتی هیچ امیدی به افزایش احتمالی سقف وام ساخت نمی توانند داشته باشند چونکه منابع بانکی قابل اختصاص در بخش مسکن به صورت کامل در اختیار ساخت وسازهای مسکن مهر قرار دارد و گذشته از آن، شایعه هایی با مضمون تحقیق وتفحص از بانک مرکزی بابت پرداختی های مسکن مهر که در دو ماه گذشته از سوی برخی نمایندگان مطرح شده، بعید است دولت را راضی به تصویب طرحی با محتوای افزایش وام ساخت کند.
در این صورت توپ ساخت وساز فقط در زمین وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل هدایت است. این وزارتخانه می تواند با ساماندهی بازار تولید مصالح ساختمانی، قیمت مصالح که بیشترین افزایش را تجربه کرده و بیشترین تاثیر را در قیمت تمام شده ساخت مسکن دارد، فضای تنگ به وجودآمده برای انبوه سازان را مرتفع کند.

 



برچسب‌ها: آذربایجان بعد از زلزله
[ چهار شنبه 10 آبان 1391 ] [ 20:50 ] [ مصطفی ]
[ ]

جدایی ری از تهران منتفی شد

 سخنگوی شهرداری تهران آب پاکی را روی دست موافقان و مخالفان مصوبه «جداسازی ری از تهران» ریخت.
محمدمهدی ایازی دیروز با حضور در نمایشگاه مطبوعات از منتفی شدن اجرای مصوبه جدایی ری از تهران خبر داد و گفت: این مصوبه نه تنها به این زودی ها اجرا نمی شود که مقرر شده بعد از انتخابات 92، تازه بر سر اجرا یا عدم اجرای آن، تصمیم گیری شود.

ایازی در این باره به خبرگزاری فارس افزود: در کمیته مشترکی که اخیرا با حضور نمایندگان دولت، مجلس و شهرداری تشکیل شد، با رای اکثریت اعضا مصوب شد «تا زمان انتخابات 92 جدایی ری از تهران به تعویق بیفتد و بعد از انتخابات سال 92 مجلس تصمیم خواهد گرفت که آیا می خواهد ری از تهران جدا شود یا خیر». سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: مسوولان شهری و مجمع نمایندگان تهران و دولت توافق کردیم تا مجمع نمایندگان تهران نشستی را برگزار کند تا نظرات این افراد بررسی شود. این نشست برگزار شد و خوشبختانه جمع بندی های لازم انجام شد و کمیسیون اصل 90 هم نتیجه این جمع بندی را اعلام کرد که چون شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شده مردم شهر ری هم هست پس انتخاب شهردار شهر ری بدون نظر شورای شهر تهران امکان پذیر نیست.


[ چهار شنبه 10 آبان 1391 ] [ 20:49 ] [ مصطفی ]
[ ]

تورم بازار مسکن را با رکود مواجه کرد

 رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با تایید اینکه قیمت های بالا در بخش مسکن منجر به رکود شده است، گفت: افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی باید از سوی ستاد تنظیم بازار کنترل شود، زیرا 80 درصد تولیدات این بخش داخلی است.

مصطفی قلی خسروی در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که بازار مسکن چه زمانی از رکود خارج می شود، گفت: هم اکنون در بازار، رکود انتظاری را داریم و از طرف دیگر موضوع افزایش قیمت ارز مطرح است اما آنچه که ما می دانیم این است که همیشه برخی از اتفاقات بازار مسکن را دچار اختلال می کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بابیان اینکه در حال حاضر باید منتظر یک ثبات در بازار ارز باشیم، افزد: آینده بازار مسکن در سالهای 92 و 93 به دلیل پیشرفت ساخت و ساز، بسیار امیدوارکننده است و شرایط مناسبی را خواهیم داشت.

وی در خصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر بازار مسکن، اظهار داشت: بیش از 80 درصد مصالح ساختمانی در کشور داخلی هستند اما ما در کشور مشکلی را به نام جو روانی داریم که همین منجر به افزایش قیمت می شود.

قلی خسروی افزود: افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی باید از سوی ستاد تنظیم بازار کنترل شود و وقتی 80 درصد تولید داخلی است دلیلی ندارد که قیمت هابراساس دلارتعیین شود اما متاسفانه جو روانی بر قیمتها خیلی موثر است.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل رکود بازار مسکن قیمتهای بالا در این بخش است، گفت: حتما همینطور است و قیمتها بالاست اما این را هم در نظر بگیرید که در گذشته اطراف تهران پر از حلبی آباد و حاشیه نشینی بود اما الان چنین بخشهایی وجود ندارد که این نتیجه تلاش مطبوعات و مسئولان است.



برچسب‌ها: تورم بازار مسکن را با رکود مواجه کرد
[ چهار شنبه 10 آبان 1391 ] [ 20:27 ] [ مصطفی ]
[ ]

تایید تلویحی «رویت گسل های جدید در تهران»

 در پی انتشار گزارش روز گذشته «دنیای اقتصاد» در خصوص شناسایی یکسری گسل های جدید در مناطق شمالی تهران که دکتر بیت الهی -زلزله شناس- جزئیات آن را در این گزارش تشریح کرده بود، خبرگزاری مهر برای دستیابی به اطلاعات بیشتر موضوع را با رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در میان گذاشت و به نقل از عزیزا... رجب زاده رییس این سازمان نوشت: «در 22 منطقه تهران ما همیشه کارشناس داریم و دائما در حال رصد کردن هستند.

هر ساختمان بلندی که قرار است ساخته شود و پی های 10 متری دارد به سرعت برای بررسی و گسل شناسی نیروهای کارشناس اعزام می شوند. در مورد گسل های جدید شناسایی شده در حاشیه اتوبان همت و شمال شهر من بی خبرم و اگر کارشناسان یا زمین شناسان موردی پیدا کنند باید به ستاد مدیریت بحران شهر تهران گزارش کنند. البته نمی شود گفت که گسل جدید نداریم؛ ولی این اندازه که رسانه ای شده نبوده است.»
پاسخ جالب یک مسوول
در این باره خبرنگار خبرگزاری مهر با مسوول مدیریت بحران استانداری تهران نیز گفت وگو کرد اما وی پاسخ داده است: من نمی دانم، بروید از سازمان زمین شناسی سوال کنید. به گزارش «دنیای اقتصاد» دکتر بیت اللهی زلزله شناس اعلام کرده بود در نتیجه برج سازی که به گودبرداری عمیق نیاز دارد و همچنین حفر تونل برای مترو، تعدادی گسل شناسایی شده است که البته جزو گسل های فعال محسوب نمی شوند.



برچسب‌ها: تایید تلویحی «رویت گسل های جدید در تهران»
[ جمعه 5 آبان 1391 ] [ 11:32 ] [ مصطفی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 136 137 138 139 140 ... 159 صفحه بعد