چقدر می‌توان به بیمه‌های عمر اعتماد کرد؟

چقدر می‌توان به بیمه‌های عمر اعتماد کرد؟
بیمه عمر برای سرمایه گذاری و تامین ریسک در بازه‌های زمانی مختلف

 به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، رئیس کل بیمه مرکزی می‌گوید: اگر آتیه می خواهیم که با رفاه و توسعه پایدار همخوان باشد، باید از بیمه های عمر استفاده کنیم. بیمه‌های عمر برای تداوم زندگی مطلوب و خوب موثر است البته بیمه عمر باید همراه با سرمایه گذاری باشد.

 

مریم یعقوبی: این روزها موضوع چند و چون بیمه عمر و تضامین و منافع آن برای بسیاری از مردم موضوعی برای سوال و جستجو در منابع خبری شده است.

 

این شاخه از بیمه که در کشور ما از ضریب نفوذ پائینی برخوردار است در کشورهای توسعه یافته به عنوان امری کاملا بدیهی و مسلم است كه مي‌توان با آينده‌نگري در دوران جواني و با هر درآمدي هر چند اندك به فكر اندوخته براي آينده و ايجاد يك عمر مطمئن بود.

 

بدون شك با فراگيرشدن بيمه عمر در سراسر دنيا، در صورت رعايت مقررات و كسب اطلاع از مفهوم اين بيمه در ايران نيز مي‌توان از آينده مطمئن‌تري بهره برد. پس آنچه واضح است "سرمايه‌گذاري تضمين شده براي تامين نيازهاي اقتصادی و درماني افراد جامعه براي آينده" هدف اصلي بيمه‌گذاران در كشورمان است.

 

بیمه عمر چیست؟

بيمه عمر نوعي توافق است كه افراد را با پرداخت هزينه‌اي ماهيانه/ساليانه تحت پوشش انواع موارد بيمه‌اي و سلامت قرار مي‌دهد. هدف اصلی این بیمه که بر اساس مدل شناخته‌شده طراحي Flexible Universal Life و مديريت پيشرفته ريسك شکل گرفته، ايجاد اطمينان و آرامش در بازه‌هاي زماني مختلف زندگي است.

 

خدمات پوششی این بیمه از پنج بخش پوشش عمر، فوت حادثي، امراض خاص، از كارافتادگي، پوشش معافيت و درآمد از كارافتادگي تشکیل شده است. با این وجود پيشينه بيمه عمر نشان مي‌دهد كه تقاضاي پوشش كامل، همواره و به ميزان قابل توجهي با ديگر گزينه‌هاي پوششي فاصله دارد.

 

زيرا اين پوشش به صرفه‌تر و پاسخگوي مناسب‌تري براي نگراني افراد جامعه از آينده بوده است. اما به طور كلي سرمايه فوت، هسته مركزي تمامي بخش‌هاي تشكيل‌دهنده آن است.

 

در اين ميان، پوشش فوت حادثي با تعهد 100 برابري پرداخت بالاترين ميزان تعهد شركت‌هاي بيمه را به خود اختصاص مي‌دهد و با پوشش معافيت مي‌توان درصورت بروز مشكلات مالي از پرداخت حق بيمه خود تا بازه‌اي حداكثر ده ساله معاف شد.

 

تاریخچه بیمه عمر در ایران

براساس آمار‌، پس از گذشت سه دهه از ورود بيمه عمر به ايران، آنچه جاي تامل دارد، استقبال کم عموم مردم از اين نوع بيمه است. نكته‌اي كه مي‌توان علت آن را در تفكر عموم مردم دانست.

 

در باور مردم بیمه عمر صرفا به عنوان منبع سرمايه‌گذاري و سوددهی شناخته مي‌شود. به طور مثال مقايسه سوددهي بانك‌ها و بيمه همواره جزء سوالات رايج آن‌ها بوده است؛ آنچه نشان‌دهنده نگاه كوتاه‌مدت و صرفا سرمايه‌گذاري به خدمتي است كه نام بيمه را يدك مي‌كشد. در صورتي که تمرکز بيمه عمر در درجه اول پوشش افراد در برابر حوادث آینده و در درجه بعد سوددهي است.

 

انواع پوشش، نحوه سرمایه‌گذاری و رویکرد بیمه‌گران در ایران

توجه به كهنسالي و مشكلات آن دوران، موضوعي بسيار جدي در سراسر دنيا اما فراموش‌شده در داخل كشور است. بازه‌اي كه همه ما حدودا یک سوم عمرمان را در آن سپري مي‌كنيم و همواره دغدغه معيشتي، جزئي از آن بوده است.

 

بر اساس همين واقعيت، بيمه‌گران با اتخاذ روش‌هايي افراد را به سرمايه‌گذاري بلندمدت تشويق كرده‌اند. در طول ساليان ابتدايي (حدود 3 سال) شركت‌هاي بيمه با سرمايه‌گذاري وجه بيمه‌گذاران آن را به حد سوددهي مي‌رسانند تا پس از آن به تدريج سرمايه‌گذاري نقش قابل توجهي در اين نوع خدمت ايفا كند؛ به همين دليل حداقل زمان سرمايه‌گذاري در انواع اين بيمه 5 سال تعيين شده است.

 

بنابراين ميزان اندوخته افراد به صورت تصاعدي افزايش مي‌يابد تا در درازمدت به سوددهي قابل ملاحظه‌اي برسد. اين سود كه بر پايه سن، ميزان پرداختي و نوع بيمه انتخابي محاسبه مي‌شود، به صورت جداولي توسط بيمه‌گران پس از مراجعه در اختيار افراد قرار خواهد گرفت.

 

در پايان مدت توافق و بر طبق همين جداول، بيمه‌گذاران و یا ذی‌نفعان مي‌توانند از انباشته خود به صورت يكجا و يا مستمري استفاده كنند. به بیان ساده‌تر در مثال آقاي جمشيدي، وی بيمه‌گذار و همسر و فرزندانش ذی‌نفعان او بودند. بنابراین در صورت بروز هرگونه حادثه، پس از او، خانواده‌اش به عنوان ذی‌نفع از خدمات بیمه‌ای (اندوخته) او استفاده می‌کنند.

 

در ايران ميزان محاسبه سود شركت‌هاي مختلف بيمه با هم متفاوت است. پرداخت سود قطعي ماهيانه به صورت روزشمار و يا سوددهي بر اساس محاسبه ميزان سود ساليانه از جمله روش‌هاي مختلف پرداختي اين شركت‌ها است؛ به طوري كه در روش دوم بيمه‌گران علاوه بر پرداخت سود قطعي روزشمار، پس از برگزاري جلسات ساليانه با بيمه مركزي و مشخص شدن سود سال جاري اقدام به پرداخت باقیمانده سود بيمه‌گذاران خود مي‌كنند.

 

پایین بودن سرانه بیمه در ایران و حلقه مفقوده فرهنگ‌سازی

محمدعلی دیانتی زاده کارشناس بیمه در یادداشتی به این نکته اشاره کرده و نوشته است: در کشورهای توسعه‌یافته که سه رکن «تحصیل و اشتغال»، «مسکن و امکانات رفاهی» و «بهداشت و درمان» برای اقشار مختلف جامعه از کمیت و کیفیت قابل قبولی برخوردارند و «امید به زندگی» با توجه به پایین آمدن میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌ها و سوانح رانندگی و... در سطح بالایی قرار دارد، ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق‌بیمه به تولید ناخالص داخلی) بین 7 تا 12 درصد است.



در ایران به‌رغم راه درازی که همچنان تا تحقق توسعه پایدار و بالا رفتن سطح رفاه عمومی در پیش داریم، ضریب نفوذ بیمه به نزدیک 2 درصد رسیده که البته کمی بالاتر از میانگین خاورمیانه (1.7درصد) قرار گرفته اما با میانگین جهانی که حدود 6.5 درصد است، فاصله بسیار دارد.



این مقایسه در بخش بیمه عمر نیز گواه این مدعاست که سطح توسعه کشورها و نیز درآمد سرانه رابطه مستقیمی با میزان استفاده از انواع بیمه‌ها دارد. به‌طور مشخص در بخش بیمه عمر، در کشورهای اروپایی به‌طور میانگین 60 درصد، در آمریکا 85 درصد و در کانادا 90 درصد از مردم از بیمه عمر استفاده می‌کنند.



اما این واقعیت را نیز باید در نظر داشت که در کشورهای کمتر توسعه‌یافته این رقم 8 درصد و در ایران متاسفانه تنها 3 درصد است. این سرآمدی که حاصل اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده در این جوامع بوده، حتی پایین‌ترین دهک‌های درآمدی را در کشورهایی همچون هند مجاب به خرید بیمه عمر کرده است.

 

بیمه مرکزی به دنبال ارتقاء ضریب نفوذ بیمه

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه کنترل و نظارت بیمه های زندگی بسیار مهم تر از سایر رشته های بیمه ای است تاکید کرد:نگاهی به وضعیت بیمه های عمر در دنیا نشان می دهد که سهم پانزده شرکت اول بیمه ای دنیا در حوزه عمر از ٢٤ تا ٨٠ میلیارد دلار متغیر است در حالیکه در ایران این بیمه هنوز به صورت جدی شروع نشده است.

 

وی با بیان اینکه اگر آتیه می خواهیم که با رفاه و توسعه پایدار همخوان باشد، باید از بیمه های عمر استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: بیمه های عمر برای تداوم زندگی مطلوب و خوب موثر است البته بیمه عمر باید همراه با سرمایه گذاری باشد.

 

همتی ادامه داد:مردم نسبت به بیمه عمر آگاه شده اند این در حالی است که در نه ماهه امسال صدور بیمه های عمر ٣٨ درصد افزایش یافته است.

 

وی افزود:به تدریج با سیاستهای بیمه ای که اعمال خواهیم کرد بیمه ها را نیز ساماندهی می کنیم.

 

همتی از برنامه بیمه مرکزی برای تفکیک بیمه عمر و زندگی خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم شرکتهای مستقل بیمه زندگی را توسعه دهیم که امروز اولین گام در این راستا انجام شد؛ البته شرکتها باید روی سرمایه گذاری دقت کرده و دچار هیجان نشوند.

 

همتی در خصوص کاهش نرخ سود تضمینی بیمه های عمر گفت: ما نگران تعهدات آتی و آینده هستیم و به همین خاطر در حال کنترل و تدوین آیین نامه مناسب برای این رشته هستیم و به کمک و دانش تخصصی شما در این زمینه نیاز است.

 

رئیس کل بیمه مرکزی از برنامه ریزی ایجاد دوره‌های آموزش حرفه‌ای مدیران برای ارتقاء سطح دانش فنی مدیران و کارشناسان بیمه با همکاری پژوهشکده بیمه خبر داد و گفت: صنعت بیمه نیازمند هزینه در این حوزه است و امیدواریم با برگزاری این دوره ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین المللی به ارتقاء سطح علمی مدیران تخصصی کمک کنیم.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 10:58 ] [ مصطفی ]
[ ]

تعاونی اعتبار ثامن الحجج منحل شد

تعاونی اعتبار ثامن الحجج منحل شد

بانک مرکزی از انحلال تعاونی اعتبار ثامن الحجج و تشکیل هیئت تصفیه خبرداد.

به گزارش افکارنیوز، بانک مرکزی با اشاره به انحلال تعاونی اعتبار ثامن الحجج اعلام کرد: مبالغ قابل انتقال و قابل پرداخت حساب های تعاونی اعتبار ثامن الحجج (در حال تصفیه) به همه سپرده گذاران تعلق می گیرد.

تعاونی اعتبار غیر مجاز ثامن الحجج از بزرگترین موسسات فعال در بازار غیر متشکل پولی بود که به علت مدیریت ناکارآمد در سال ۱۳۹۴ در گرداب بحران مالی فرو رفت. بحران پیش­گفته و ناتوانی آن تعاونی در بازپرداخت سپرده های مردم، منجر به ورود حوزه های حاکمیتی به منظور تدبیر و مدیریت این اتفاق شد.

به این منظور و برای نخستین بار در کشور، قوه قضائیه، بانک مرکزی و نهادهای امنیتی با مشارکت و همکاری کم نظیر، یکی از بزرگترین معضلات موجود در بازار غیرمتشکل پولی را مدیریت و با حفظ دارایی ها و منابع نقدی اندک موجود و با استفاده از منابع عمومی به برنامه ریزی اجرایی ساماندهی تعاونی ورود کردند.

آنچه در پی می آید گزارشی مختصر، از تلاش ۱۵ ماهه برای حل مشکل ایجاد شده و برنامه های آتی طرح ساماندهی است.

تعاونی اعتبار ثامن الحجج دانش آموختگان سبزوار در سال ۱۳۸۰ پیش از قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی و بدون مجوز بانک مرکزی به ثبت رسید و از سال ۱۳۸۶ با عنوان خود خوانده تعاونی اعتبار آزاد، به گسترش شعب و جذب سپرده های مردم اقدام کرد.

تعاونی موصوف در سال ۱۳۸۹ در طرح ساماندهی بازار غیر متشکل پولی قرار گرفت لیکن تنها به پیش ­ثبت­ نام و واریز مبلغ مشخصی در بانک مرکزی از منشاء سپرده های مردم بسنده کرد و علی­رغم اخطاریه ­های متعدد، سایر مراحل لازم برای تطبیق فعالیت­های خود را با ضوابط و مقررات به منظور دریافت مجوز فعالیت طی نکرد و از ارائه اطلاعات مورد نیاز بازرسان بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خودداری می­کرد.

سپرده گیری از آحاد مردم بدون مجوز بانک مرکزی به مقدار بیش از دو برابر حد تعیین شده در قانون اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور، عدم رعایت نسبت های سلامت و ثبات مالی نظیر پرداخت تسهیلات کلان به افراد خاص بدون توجیه اقتصادی و در نظر گرفتن شاخص های مدیریت ریسک، مالکیت و مدیریت فردی و خانوادگی، استخدام نیروهای انسانی سفارشی و غیر متخصص، گسترش بی ضابطه شعب، تبلیغات فراوان در رسانه­ های گوناگون با هزینه های گزاف و تیم داری ورزشی گسترده از محل سپرده های مردم، یکپارچه نبودن سیستم مالی تعاونی و عدم ارائه اطلاعات صحیح و کافی به مراجع قانونی، تنها بخشی از اشکالات و تخلفات تعاونی یاد شده بوده است.

در این جهت تعاونی مذکور از طریق پرداخت سودهای با نرخ فراتر از شبکه مجاز بانکی و تبلیغات گسترده با سوء استفاده از ناآگاهی برخی سپرده گذاران و فریب افراد سودجو به افزایش میزان و تعداد سپرده ها مبادرت کرد و همچنین با ارائه آمار و ارقام نادرست، حساب­ سازی، بزرگ­نمایی­ و ارزیابی غیر واقعی دارایی ها و تعداد سپرده گذاران، سعی در موجه و سودآور نشان­ دادن فعالیت­های غیرقانونی و همچنین هزینه ­زا بودن هرگونه برخورد سلبی با خود را داشت. از این قبیل اقدامات می­توان به اختلاف حساب ۲ هزار میلیارد ریالی در سرفصل مطالبات ادعایی تعاونی از بانک مرکزی اشاره کرد در حالی که این مبلغ هیچ­گاه به حساب های این بانک واریز نشده و غالباً ازجانب دست اندرکاران تعاونی از طریق تماس تلفنی به اسم بانک مرکزی از شعب جمع آوری شده و با کارشکنی و عدم همکاری مسئولین تعاونی نیز تا کنون سرنوشت این مبلغ در هاله­ای از ابهام باقی مانده است.

مدیریت ناکارآمد منابع از جمله سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و رکود طولانی این بخش از یک سو و پرداخت سودهای بالا حتی در مواردی بیش از ۴۵ درصد به سپرده­های جذب شده از سوی دیگر را می­توان عمده­ترین دلیل بحران مالی این تعاونی به حساب آورد.

بحران مالی و ناتوانی تعاونی اعتبار غیرمجاز ثامن­الحجج در بازپرداخت سپرده­ های مردم، منجر به تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به این موضوع شد و این کارگروه از نیمه دوم آذر ماه ۱۳۹۴ آغاز بکار کرد.

در مرحله نخست با همکاری نهادهای نظارتی، بازرسان بانک مرکزی در تعاونی مستقر شده و به جمع­آوری اطلاعات و مستندات و تجزیه و تحلیل آنها اقدام کردند و پس از حدود دو ماه از آغاز کار با وجود تمام کارشکنی ها، شناخت نسبی از تعاونی حاصل شد و با توجه به بازپرداخت سپرده های کلان به برخی افراد سفارش شده و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده­های احتمالی و از بین رفتن منابع محدود موجود، حساب های تعاونی در بانک ها و موسسات اعتباری به دستور قضایی توقیف شد و مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره ممنوع­الخروج و ممنوع­المعامله شدند.

در مرحله دوم از فاز اول برای کنترل بحران مالی ایجاد شده، ابتدا بانک پارسیان به عنوان بانک عامل انتخاب و بازپرداخت سپرده­ها با اولویت سپرده­های خرد، همزمان با ایام مبارک دهه فجر آغاز شد و در فاز نخست حساب های تا سقف ۳۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۵۰ میلیون ریال به سپرده­گذاران پرداخت و حساب های تا سقف ۵۰۰ هزار ریال و ۵۰ میلیون ریال که صاحبان آنها در مهلت مقرر برای تسویه حساب مراجعه نکردند نیز به بانک عامل منتقل شد. همچنین دریافت اقساط تسهیلات تعاونی نیز از طریق شعب و درگاه اینترنتی بانک عامل آغاز شد.

در فاز دوم طرح، ابتدا سامانه متمرکز تحت وب شفق برای شعب تعاونی و بانک عامل راه اندازی و حساب های تا سقف ۲، ۱ و ۳ میلیارد ریال با برنامه زمانبندی و محدودیت برداشت طی دوره معین به بانک عامل منتقل شد. به این ترتیب از مجموع ۱,۲۵۷,۰۰۰حساب با مبلغ ۱۲۸ هزار میلیارد ریال، تنها ۱۳,۰۰۰ حساب با مبلغ ۳۲,۰۰۰ میلیارد ریال بلاتکلیف باقی مانده است بنابراین در مجموع دو فاز اول و دوم طرح حدود ۹۹ درصد تعداد و ۷۵ درصد کل مبلغ سپرده های مشتریان این تعاونی، تعیین تکلیف شده است.

همچنین به منظور کاهش هزینه های جاری از ابتدای طرح تاکنون، تعداد شعب تعاونی به تدریج از ۴۸۱ شعبه به ۴۸ شعبه کاهش یافته و این فرایند ادامه دارد و مطابق توافق، مقرر شد تعداد ۱۵۰۰ نفر از کارکنان تعاونی اعتبار ثامن الحجج (در حال تصفیه) پس از طی مراحل استخدامی در گروه پارسیان جذب شوند که بر این اساس آزمون استخدامی حدود ۲۵۰۰ نفر از داوطلبان اواخر آبان ماه ۱۳۹۵ برگزار و سایر مراحل استخدامی مانند مصاحبه تخصصی، پرونده سلامت، گزینش و ... در حال انجام است و پذیرفته شدگان به تدریج و پس از طی یک دوره آموزشی با افتتاح شعب جدید در گروه پارسیان مشغول به کار خواهند شد.

در حین فرایند اجرایی فاز دوم، انحلال تعاونی اعتبار ثامن الحجج دانش آموختگان سبزوار مطابق قوانین و مقررات مربوطه در اواخر مرداد ماه ۱۳۹۵ به ثبت رسید و هیئت تصفیه آن تعاونی با عضویت نمایندگان قوه قضائیه، بانک مرکزی و نهادهای امنیتی شکل گرفته و تاکنون سه جلسه برگزار کرده است. از این پس مدیریت کامل تعاونی با این هیئت بوده و هرگونه دخل و تصرف در اموال تعاونی جز با تایید این هیئت به منزله دخل و تصرف در اموال عمومی و جرم محسوب می شود.

با تشکیل هیئت تصفیه، از روز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ و پس از ابلاغ شیوه­نامه اجرایی این فاز به بانک عامل و تعاونی فاز سوم طرح آغاز خواهد شد؛

در فاز سوم طرح:

الف) مدیریت شرکت تعاونی اعتبار ثامن الحجج دانش آموختگان سبزوار (در حال تصفیه)، برنامه ریزی، نظارت و اجرای فرایند تبدیل دارایی ها، وصول مطالبات و ادامه روند پرداخت دیون آن تعاونی، مطابق قانون ازجانب هیئت تصفیه انجام و هر گونه اخبار و اطلاعات مرتبط از طریق پایگاه اطلاع رسانی آن هیئت منتشر خواهد شد.

ب) حساب های سپرده‌گذاران با هر نصابی تا سقف مبلغ قابل انتقال، تعیین تکلیف می شوند به این معنا که هر مشتری می­تواند در صورت تمایل، حساب های تعیین تکلیف نشده خود را بدون توجه به مبلغ، حداکثر تا ۳ میلیارد ریال(در مجموع سه فاز از ابتدا تاکنون) همانند فرایند اجرایی فاز دوم تعیین تکلیف کرده و ۳۵۰ میلیون ریال دریافت کند و مشتریان لازم است تعهد کنند، الباقی وجوه تعیین تکلیف شده تا سقف مقرر حساب های خود را طی مدت معین از بانک عامل مطالبه نکنند تا فرصت کافی برای تبدیل دارایی های تعاونی در اختیار قرار گیرد. به این ترتیب و با اجرای مرحله اول فاز سوم طرح، مبالغ قابل انتقال و قابل پرداخت حساب های تعاونی اعتبار ثامن الحجج (در حال تصفیه) به همه سپرده گذاران تعلق می گیرد.

ج) ارزیابی املاک و دارایی های تعاونی آغاز شده و مزایده عمومی اموال منقول در آینده ای نزدیک و مزایده عمومی املاک و شرکت ها نیز به تدریج برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که فرایند تبدیل دارایی ها به وجه نقد با توجه به ارزیابی های غیرواقعی ارزش آنها ازجانب تعاونی، مشکلات و ابهام در اسناد مالکیت تعاونی از یک طرف و رکود موجود در بازار املاک از طرف دیگر با دشواری های فراوان روبرو بوده و زمانبر است.

هم اکنون بحران مالی ایجاد شده کنترل و برنامه­ریزی برای تبدیل دارایی ها و بازپرداخت مطالبات باقیمانده سپرده­گذاران ازجانب هیئت تصفیه در حال انجام است که با همکاری موثر قوه قضاییه، وزارت تعاون و سایر نهادها این طرح به سر منزل مقصود رسیده و به الگویی برای موارد مشابه در آینده تبدیل خواهد شد.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 10:48 ] [ مصطفی ]
[ ]

پیش‌بینی‌ قیمت مسکن در بهار 96

پیش‌بینی‌ قیمت مسکن در بهار 96

وکیل ملت: دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور با اشاره به این‌که دولت حجم نقدینگی خوبی را به دست آورده است، گفت: با توجه به مبادلات انجام گرفته و حجم نقدینگی که دولت دارد، برای سال 96 پیش‌بینی می‌کنیم که دولت حوزه مسکن را تقویت خواهد کرد.

 

 فرشید پورحاجت  اظهارکرد: بازار مسکن کشور در سال 95 فراز و فرودهای فراوانی داشته، به شکلی که گاهی توأم با افزایش معاملات و در زمان‌هایی با رکود و حتی با رکود تورمی مواجه بوده است و در بعضی از مناطق علی‌رغم رکود، شاهد افزایش قیمت مسکن هم بوده‌ایم.

 

 وی با اشاره به این نکته که تورم داشتیم اما لجام گسیخته نبوده است، افزود: با توجه به این‌که در اواخر سال 95 هستیم و آنچه انتظار می‌رفت از بازار مسکن محقق نشد اما در سال 95 نسبت به شاخص‌های مدنظر در سال 94 شاهد روند رونق بودیم.

 

 پورحاجت تصریح کرد: در سال 95 حجم نقدینگی دولت که به واسطه مبادلات نفتی افزایش داشته است، بر روی هدفگذاری‌های اقتصادی تأثیرگذاری خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم این امر در سال 96، باعث رونق بازار مسکن شود.

 

 وی در خصوص بحث صندوق‌های پس‌انداز عنوان کرد: مردم در 2 سال اخیر به دلیل نرخ سود مناسب، به این صندوق‌ها علاقه‌مند شده‌اند و پیش بینی می کنیم با توجه به ثبت نام های صورت گرفته در صندوق ها در تابستان امسال، در سال آینده شاهد افزایش ورود افراد به بازار مسکن و به تبع آن افزایش معاملات باشیم.

 

 پورحاجت ادامه داد: سال آینده رونق در بازار مسکن را می‌توان پیش‌بینی کرد و این رونق را می‌توان در اواخر بهار و ابتدای تابستان نیز بهتر لمس کرد.

 

 وی با بیان این‌که در بهمن و اسفندماه امسال شرایط بازار مسکن شرایط خوبی نبود، عنوان کرد: این موضوع به دلیل آن است که متأسفانه دچار یک ساختار نامناسب بانکی هستیم و نظام بانکی ما اساساً دارای ایراد است.

 

 پورحاجت خاطرنشان کرد: در بهمن و اسفندماه امسال علی‌رغم مصوبات شورای پول و اعتبار، بانک‌ها نرخ سود سپرده‌ها را تمکین نکردند و مجدداً در این زمینه شاهد عقب‌گرد بانک‌ها بودیم. اکنون در شرایطی هستیم که حوزه تولید جاذبه خاصی ندارد و ریسک تولید بسیار بالا است و  به همین دلیل باید ساختار بانکی اصلاح شود.



موضوعات مرتبط: خبر مسکن

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 10:44 ] [ مصطفی ]
[ ]

اوضاع بازار مسکن در روزهای پایانی سال؟

اوضاع بازار مسکن در روزهای پایانی سال؟

مشاوران املاک می‌گویند در ماه‌های پایانی سال 95 تعداد قراردادهایی که بسته می‌شود کاهش یافته و بازار مسکن حالت مقطعی پیدا کرده است.

به گزارش تنگستان نما، به نقل از اقتصادآنلاین، ماه گذشته در شهر تهران تعداد معاملات خرید و فروش صورت گرفته 17 هزار و 467 قرار داد بود و در بخش اجاره هم 16 هزار و 761 قرار منعقد شد. در ماه اسفند با وجودی که هنوز به اتمام نرسیده است اما شواهد نشان می دهد به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز تعداد معامله ها نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است. البته در این خصوص کارشناسان مسکن معتقد هستند که کاهش معامله ها طبیعی است و ارتباطی به رکود بازار ندارد و رفتار این بازار در سال آینده بر اساس پیش بینی های صورت گرفته خواهد بود.

 از منظر برخی کارشناسان مسکن 15 اسفند تا 15 فروردین، زمان مناسب برای خرید خانه است چرا که تعداد معامله ها کاهش یافته است و به تبع آن قیمت هم کاهش پیدا کرده است و مصرف کنندگان می توانند در این بازار خانه های با قیمت مناسبی پیدا کنند.

در همین خصوص با چند نفر از مشاوران املاک تهران صحبت کردیم تا در خصوص حال و هوای این روزهای بازار مسکن با خبر شویم.

یکی از مشاوران املاک می گوید: بازار مسکن در این روزها حالت مقطعی دارد و مشاوران املاک احساس نمی کنند که به طور پیوسته هر هفته به تعداد مشخصی می توانند قرارداد منعقد کنند. اما در این میان فروش خانه های کوچک تر در بنگاه ما راحت تر به فروش می رسند. در مقابل بازار اجاره در زمستان افت کرد و این شرایط در این روزها ادامه داشته است.

وی می افزاید: مردم دچار کمبود نقدینگی هستند، این وضعیت هم تا مادامی که مردم پول نداشته باشند ادامه خواهد داشت. به همین دلیل از نظر مشاوران املاک، دخالت بانک ها با پرداخت سود تسهیلات مناسب می تواند به رونق این بازار در سال آینده کمک کند.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه کمیسیون دریافتی مشاوران املاک از محل خرید و فروش خانه در شرایط کنونی بازار جواب گوی هزینه ها نیست، تصریح می کند: شرایط رکودی باعث شده است که فروشنده و خریدار تا وقتی مجبور به معامله نباشند وارد بنگاه نشوند. هنوز معامله گران منتظر شرایط بهتر در بازار هستند و بازار مسکن سال 95 در این روزها در چنین شرایطی است.

کارشناس فروش یکی دیگر از واحدهای صنفی مشاوراملاک در خصوص شرایط این روزهای بازار این طور می گوید: وضعیت معامله های مسکن در زمستان افزایش یا کاهش نداشته است. البته پیش از آغاز فصل مدارس شرایط برای اجاره دهندگان بهتر بود، که پس از آن حجم معامله های اجاره هم کاهش یافت و شرایط برای واحد صنفی ما مطابق با رکودی شد که در حال تجربه آن هستیم. در این میان سردی زمستان هم از تعداد مشتری های برخی مناطق کاسته است.

وی می افزاید: در شرایط کنونی بازار خرید و فروش خانه های کمتر از 100 متر راحت صورت می گیرد و به طور معمول بیشتر قراردادهای منعقد شده برای چنین خانه هایی است.

یکی از کارشناسان فروش املاک در شمال تهران هم وضعیت بازار مسکن را در زمستان این طور توصیف می کند: شرایط در بازار با گران شدن دلار بهتر شد، اما بعد از آن رخوت در بازار احساس شد. بازار زمستان بیشتر برای اجاره تمایل داشت و این حالت هم رفته رفته به حالت اشباع رسید.

وی ادامه می دهد: مشتریان از رهن خانه بیشتر استقبال می کنند و مالکانی که حاضر به رهن خانه باشند راحت تر می توانند خانه خود را معامله کنند. اما تمایل مالکان برای اجاره بیشتر است و همین وضعیت در بازار یک حالت تناقض ایجاد کرده است و نیروی کششی بین مالک و مستاجرها بوجود آورده است.

این کارشناس مسکن در خصوص تاثیر امکانات جانبی ساختمان مانند پارکینگ و انباری و امکانات نوین دیگر در معامله مسکن این طور می گوید: به عنوان یک واحد صنفی املاک در شمال تهران این مزیت ها را برای یک ساختمان یک ضرورت می دانیم، تجربه ثابت کرده است که اگر چنین امکاناتی در ساختمان موجود نباشد معامله آن به سختی صورت می گیرد و در سال جاری کمبود این عوامل در برخی ساختمان ها باعث شد معامله چنین واحدهایی با کندی صورت گیرد.

وی ادامه می دهد: پیش بینی می کنیم حجم خرید و فروش در بهار بیشتر شود، این افزایش معامله ها هم ممکن است با افزایش قیمتی همراه باشد. اما در خصوص اجاره حداقل در مناطق شمالی تهران افزایش اجاره صورت نمی گیرد.



موضوعات مرتبط: خبر مسکن

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 10:36 ] [ مصطفی ]
[ ]

وام بلاعوض برای خانه‌دار شدن معلولان

وام بلاعوض برای خانه‌دار شدن معلولان

رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین مسکن ساز گفت: علاوه بر وام ارزان قیمت، ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض برای کمک به خانه دار شدن معلولان در شهرها ارایه می شود.

 

 به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، هادی درفشی  درباره تامین مسکن برای محرومین گفت: بنیاد مسکن بخشی از منابع مالی را از حساب ۱۰۰ امام (ره) و با کمک دولت و مشارکت مردم تامین می کند و اکنون بعد از ۳۸ سال همچنان به ساخت مسکن برای محرومین ادامه می دهد.



وی با بیان اینکه بنیاد مسکن از سود سایر فعالیت های خود در تامین مسکن برای اقشار محروم استفاده می کند گفت: محدودیت منابع بنیاد مسکن باعث شد بخش جدیدی در حساب ۱۰۰ امام (ره) به نام انجام خیرین مسکن ساز باز شود و محور اصلی این انجمن ساخت مسکن برای گروه های محروم است.


رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین مسکن ساز ادامه داد: برای شناسایی محرومین از سازمانهای حمایتی بهزیستی، کمیته امداد و موسسات و نهادهای خیریه و معتمدین محل استفاده کردیم.

وی ادامه داد: خیرین مسکن ساز تاکنون عملیات اجرایی ۲۹ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی (برای ۸۷۵۰۰ نفر) را انجام داده اند که از این تعداد حدود ۲۵۰۰ واحد (آن برای استفاده حدود ۱۲۵۰۰ نفر آماده) افتتاح است.

درفشی ادامه داد: انجمن خیرین مسکن ساز ایران با حمایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰ امام در ۳۱ استان و ۱۲۰ شهرستان در جهت رفع محرومیت و ساماندهی زندگی اقشار اسیب پذیر، گام های بلندی را به سوی خانه دار کردن این قشر برداشتند.

وی ادامه داد: خیرین مسکن ساز به جز ساخت مسکن، خدماتی چون تعمیرات، کمک به بازسازی، تکمیل ساختمان، تامین اجاره و کمک های پرداخت اقساط ارائه کرده اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین مسکن سازتاکید کرد: پیش بینی تامین سالانه ۵ هزار واحد مسکن محرومین در سطح کشور داریم.

درفشی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه از مجلس مجوز حذف هزینه انشعاب آب، برق و گاز برای یکبار برای هر واحد را گرفتیم.

وی افزود: دولت منابع خوبی را تخصیص داد و از منابع مالی و اعتبارات بانکها استفاده کردیم و تفاوت هزینه ها را تامین می کنیم.

درفشی تاکید کرد: کار برای ساخت مسکن برای خانواده های دارای دو معلول فاقد مسکن که ازجانب بهزیستی ثبت نام شد اغاز شد بطوریکه ۱۱ هزار خانوار در کشور شناسایی شد.

وی افزود: خانواده هایی که دارای مسکن هستند و کسانیکه تحت پوشش بهزیستی نیستند جزو این آمار نیستند.

درفشی ادامه داد: از سال ۹۴ کار شروع شد، کار مشترک بنیاد مسکن و بهزیستی و حساب ۱۰۰ با محوریت خیرین در بخش شهری صورت گرفت.

وی تاکید کرد: برنامه تامین مسکن برای خانواده های دارای ۲ معلول ۴ ساله است که علاوه بر وام ارزان قیمت برای واحدهای شهری ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای روستایی ۱۸ میلیون و واحدهای نیمه کاره ۱۲ میلیون کمک بلاعوض پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: این خانواده ها را بهزیستی تعیین می کند.



موضوعات مرتبط: خبر مسکن

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 10:29 ] [ مصطفی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 ... 159 صفحه بعد