رشد اقتصادی ایران نصف می شود/مشکل دسترسی به منابع خارجی پابرجاست

 

شناسهٔ خبر: 3928360 - جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
مدیران صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود، اگرچه رشد اقتصادی امسال ایران را ۶.۶ درصد عنوان کرده اند، اما پیش بینی آنها بر این است که این رشد به ۳.۳ درصد در سال ۹۶ برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، بر اساس ماده ۴ توافقنامه صندوق بین‌المللی پول، این صندوق می‌باید به طور معمول، همه‌ساله مذاکرات دوجانبه‌ای با اعضای خود داشته باشد. در متن مشاوره سال ۲۰۱۶ ماده ۴ صندوق با جمهوری اسلامی ایران، اسناد بیانیه مطبوعاتی، گزارش هیأت اعزامی، الحاقیه حاوی اطلاعات و بیانیه مدیران اجرایی در مورد جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته و در این مجموعه گزارش قرار گرفته است.

در ادامه بیانیه مطبوعاتی خلاصه‌شده حاوی نظرات مدیران اجرایی در زمان بحث و مذاکره ۲۴ فوریه ۲۰۱۷، در زمینه مطالب گزارش مشاوره ماده ۴ با جمهوری اسلامی ایران آمده است:

هیأت اجرایی صندوق بین‌المللی پول در ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ گزارش مشاوره ماده ۴ صندوق با جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث قرار داد. بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۵ (۱۷/۲۰۱۶)، رشد اقتصاد ایران به دلیل افزایش تولید نفت تقویت شد. رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) حقیقی در نیمه اول سال ۱۳۹۵ (۱۷/۲۰۱۶) به ۷.۴ درصد رسید و اقتصاد ایران از وضعیت رکودی سال ۱۳۹۴ (۱۶/۲۰۱۵) خارج شد.

علیرغم بهبود قابل توجه عملکرد بخش غیرنفتی اقتصاد در سه‌ماهه دوم سال، رشد بخش غیرنفتی در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۵ در محدوده ۰.۹ درصد باقی ماند که نشان‌دهنده تداوم مشکلات موجود در دسترسی به منابع مالی (خارجی)، مشکلات بخش مالی داخلی و همچنین ضعف‌های ساختاری اقتصاد است. ن

رخ تورم تک‌رقمی شده است و نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه از نیمه سال ۲۰۱۶ در محدوده ۹.۵ درصد در نوسان بوده است. بازار اسعار خارجی به ثبات نسبی رسیده است؛ هر چند که در اواخر سال ۲۰۱۶ بازار ارز دچار نوساناتی شد، ولی پس از ژانویه ۲۰۱۷ بازار ارز مجدداً با ثبات شد. تفاوت نرخ ارز در بازار رسمی و بازار آزاد در دامنه ۱۵ درصد محدود شده است.

پیش‌بینی آن است که با تداوم بهبود اقتصادی، در میان‌مدت رشد اقتصادی در محدوده ۴.۵ درصد تثبیت شود. پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی در سال ۱۳۹۵ (۱۷/۲۰۱۶) به ۶.۶ درصد برسد، لیکن با تثبیت سطح تولید نفت در سقف توافقات اوپک، رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۶ (۱۸/۲۰۱۷) به ۳.۳ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد.

از سال ۱۳۹۶ (۱۸/۲۰۱۷) به بعد، افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و بهبود تدریجی شرایط مالی داخلی، تعیین‌کننده سطح سرمایه‌گذاری و تقویت بیشتر رشد بخش‌های غیرنفتی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که حساب جاری (تراز پرداخت‌ها) کماکان در وضعیت مازاد باقی بماند، زیرا رشد صادرات پاسخگوی افزایش واردات ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به سرمایه‌گذاری خواهد بود.

انتظار می‌رود نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تا پایان سال ۱۳۹۶ (۱۸/۲۰۱۷)، به دلیل رشد بالای نقدینگی و آثار تورمی ناشی از افزایش‌های اخیر نرخ ارز، موقتاً به سطح ۱۱.۹ درصد افزایش پیدا کند؛ لیکن این نرخ در سال‌های بعد تحت تأثیر سیاست‌های محتاطانه مالی و پولی مجدداً تک‌رقمی خواهد شد. به دلیل حجم بالای عرضه نیروی کار و پایین بودن سرعت ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری کماکان بالا بماند.

مدیران صندوق از مسئولان ایرانی به دلیل بهبود مؤثر رشد اقتصادی پس از رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، دستیابی به تورم تک‌رقمی و ثبات در بازار ارز قدردانی کردند. با توجه به عدم اطمینان به‌وجودآمده، مدیران صندوق بر اهمیت حفظ سیاست‌های محتاطانه کلان و ایجاد ذخایر احتیاطی، تقویت بخش مالی، پیشبرد اصلاحات، کاهش اتکای اقتصاد ایران به نفت و توسعه بخش خصوصی تأکید داشتند. مدیران صندوق از تعهد مقامات ایرانی در این زمینه و اتکاء و اطمینان آنان به برنامه اصلاحی استقبال کردند.

مدیران صندوق بر ضرورت انجام اصلاحات بخش مالی به منظور تقویت و ماندگاری ثبات مالی و تأمین مالی رشد اقتصادی تأکید کردند. مدیران صندوق توصیه داشتند که نظارت پیشرفته‌ای بر بانک‌های مشکل‌دار اعمال شود و کیفیت دارایی این بانک‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد، تا بدین ترتیب بانک‌های سالم مشمول افزایش سرمایه از بانک‌های ناسالم نیازمند حل‌وفصل، متمایز شوند. مدیران صندوق، مقامات ایرانی را ترغیب کردند تا با تجدید سرمایه بانک‌های دولتی از طریق بهبود وضعیت تجاری این بانک‌ها و نیز تحدید و توقف انواع تسهیلات تکلیفی، زمینه‌ بهبود این بانک‌ها را فراهم کنند.

آنها انتظار دارند که با تصویب لوایح جدید بانکی اختیارات بیشتری به بانک مرکزی در زمینه‌های نظارتی و اجرای اصلاحات اعطا شود. مدیران صندوق همچنین مقامات ایرانی را ترغیب کردند که با تصویب سریع لایحه قانونی بانک مرکزی چارچوب سیاستگذاری پولی این بانک را نوسازی کرده تا از طریق کسب استقلال عملیاتی بانک مرکزی ایران، زمینه تورم پایین و باثبات در اقتصاد کشور فراهم شود.

مدیران صندوق، مقامات ایرانی را تشویق کردند که از طریق اجرای یک چارچوب میان‌مدت سیاست بودجه‌ای، تعهدات خود نسبت به بکارگیری سیاست‌های محتاطانه بودجه‌ای را تقویت کنند تا از طریق برنامه تعدیل تدریجی بودجه‌ای زمینه تأمین نقدینگی و تأمین هزینه‌های اصلاحات بخش مالی فراهم شود. تلاش در جهت تجهیز بیشتر منابع بودجه‌ای، تعدیل بیشتر قیمت انرژی، هدفمندسازی بهتر یارانه‌های پرداختی از طریق بهبود سرمایه‌گذاری بخش عمومی و تخصیص یارانه‌ها به اقشار فقیر جامعه، شرایط بهتری را برای تقویت رشد اقتصادی و توزیع عادلانه‌تر درآمدها فراهم خواهد ساخت. مدیران صندوق توصیه داشتند که مقامات ایرانی امکان استفاده از منابع درآمدی نفت برای تزریق منابع و سرمایه به بانک‌ها را مورد بررسی قرار دهند و در همین راستا بر اهمیت بازسازی صندوق ذخیره ارزی (OSF) جهت ایجاد فضای حمایتی از بودجه تأکید داشتند.

مدیران صندوق از اقدامات جدید در جهت تقویت چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم (AML/CFT)، معرفی استانداردهای جدید گزارشگری مالی (IFRS) و حسابرسی و صدور اوراق مالی بابت بدهی‌های معوقه دولت استقبال کردند و این اقدامات را برای کمک به بهبود وضعیت ترازنامه شرکت‌ها و بانک‌ها و نیز تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری بسیار موثر تشخیص دادند. مدیران صندوق تاکید کردند که مقامات ایرانی برنامه FATF (گروه‌ ویژه اقدام مالی) را کاملاً اجرا کنند و چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) را تقویت کنند.

مدیران صندوق همچنین بر بهبود شفافیت مالکیت شرکت‌ها به منظور تسریع روند ادغام اقتصاد ایران در نظام مالی جهانی و برقراری مجدد روابط کارگزاری بانکی تأکید داشتند. مدیران اظهار کردند که کاهش نقش دولت در اقتصاد و بهبود فضای کسب‌وکار باعث بهبود سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید خواهد شد. اقدامات اصلاحی در بازار کار از جمله اتخاذ سیاست‌های مشخص برای اشتغال جوانان و زنان باعث بهبود فرصت‌های شغلی برای عموم مردم و کمک در جهت فراگیرشدن آثار مثبت رشد اقتصادی خواهد شد.

مدیران صندوق با وجود پذیرش برقراری موقت محدودیت‌های ارزی و نظام ارزی چند نرخی، بر اهمیت تعهد مقامات ایرانی برای یکسان‌سازی نرخ ارز و انتقال به نظام ارزی شناور مدیریت‌شده تا اوایل سال ۲۰۱۸ تأکید داشتند؛ تا از این طریق شرایط منعطف‌تری برای مدیریت شوک‌ها فراهم آید. مدیران صندوق مقامات ایرانی را ترغیب کردند تا اقدامات لازم برای بهبود کیفیت، به‌هنگام بودن و دسترسی به آمارها، از جمله از طریق الحاق و اجرای نظام انتشار پیشرفته داده‌های عمومی (e-GDDS) را به عمل آورند.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 12:32 ] [ مصطفی ]
[ ]

۴.۵ تن میوه قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره بار

علی کوهستانی با اشاره به اینکه ارزش ریالی این محموله در بازار 40 تا 45 میلیون تومان است افزود: این محموله کشف و ضبط شده است و براساس ماده 11 و 12 قانون حفظ نباتات این کشفیات به سازمان املاک تملکی منتقل و سپس امحاء خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان تهران از کشف ۴ و نیم تن انواع میوه قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران خبر داد.

علی کوهستانی با اشاره به اینکه ارزش ریالی این محموله در بازار 40 تا 45 میلیون تومان است افزود: این محموله کشف و ضبط شده است و براساس ماده 11 و 12 قانون حفظ نباتات این کشفیات به سازمان املاک تملکی منتقل و سپس امحاء خواهد شد.

سعید سبزعلی رئیس اداره بازرسی میدان مرکزی میوه و تره بار نیز با اشاره به اینکه میوه های مکشوفه از کشورهای مختلف جهان است گفت: سیب فرانسه، سیرچینی، بلوبری کشور شیلی، شاه بلوت ترکیه، تمرهندی تایلندی، آواکادو کنیا، لیموترش برزیل و پاکستانی، پرتقال مصری و دراگون که از کشور تایلند و ویتنام کشف شده است.

وی ارزش این کالا را در میدان عمده فروشی 20 تا 25 میلیون تومان دانست و گفت: این کشف در گشت مشترک با سازمان های مختلف انجام شده است.

سبزعلی با اشاره به اینکه این میوه ها منفعت زیادی برای قاچاقچیان دارد، ادامه داد: این میوه ها دارای قیمت بسیار پایینی در کشور مبدأ هستند که در بازار ایران 3 تا 5 برابر قیمت اصلی فروخته می شود.

رئیس اداره بازرسی میدان مرکزی میوه و تره بار افزود: حجم کشفیات سال گذشته نسبت به امسال دو برابر بوده است.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 12:31 ] [ مصطفی ]
[ ]

رتبه نخست رشد تولید خودرو در جهان به ایران رسید

شناسه خبر: 1351083 سرویس: اقتصادی
۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
مراسم آغاز خط تولید خودروی ساندرو

تولید خودرو ایران در سال میلادی گذشته از یک میلیون دستگاه گذشت و ایران رتبه نخست جهان از نظر رشد تولید در این سال را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ اتحادیه بین المللی وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد در سال میلادی گذشته تولید خودرو ایران از یک میلیون دستگاه عبور کرد و در میان تولیدکنندگان خودرو، ایران بالاترین رشد تولید را در این سال به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش یک میلیون و 164 هزار و 710 دستگاه خودرو در ایران طی سال 2016 تولید شد که 1 میلیون و 74 هزار دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای سواری و 90 هزار 710 دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده است.

ایران از نظر تولید خودرو در جهان طی سال 2016 رتبه 18 را به خود اختصاص داده است. ایتالیا با تولید 1 میلیون و 103 هزار دستگاه خودرو یک پله پایین تر از ایران و در رتبه 19 قرار گرفته است.

چین با تولید 28 میلیون 118 هزار دستگاه خودرو در رتبه نخست جهان و آمریکا با تولید 12 میلیون و 198 هزار دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با تولید 9 میلیون و 204 هزار دستگاه در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش رتبه ایران از نظر تولید خودروهای سواری 14 و از نظر تولید خودروهای تجاری 21 بوده است. اما به لحاظ رشد تولید خودرو رتبه نخست جهان به ایران اختصاص داشته است.

تولید خودرو ایران در سال 2016 با رشد 18.6 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده که بالاترین رشد تولید خودرو در جهان محسوب می شود. چین با رشد 14.5 درصدی در رتبه دوم و ترکیه با رشد 9.4 درصدی در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

این نهاد تخصصی کل تولید خودرو جهان در سال 2016 را 94 میلیون و 976 هزار دستگاه اعلام کرده است که 72 میلیون و 105 هزار دستگاه خودرو سواری و 22 میلیون و 871 هزار دستگاه خودرو تجاری بوده است. سهم ایران از کل تولید خودرو جهان در این سال بالغ بر 1.22 درصد بوده است.

تولید خودرو جهان در این سال رشد 4.5 درصدی داشته است.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 12:28 ] [ مصطفی ]
[ ]

اشراف کامل بانک مرکزی بر وضعیت بانک ها/موافق ادبیات ورشکستگی نیستم

قائم مقام بانک مرکزی در گفت و گو با ایرنا:

اشراف کامل بانک مرکزی بر وضعیت بانک ها/موافق ادبیات ورشکستگی نیستم

تهران- ایرنا- قائم مقام بانک مرکزی، با رد ادعای ورشکستگی بانک ها که هر از چند گاهی در فضای مجازی منتشر می شود، گفت: بانک مرکزی بر وضعیت بانک ها وقوف و اشراف کامل دارد.

 

«اکبر کمیجانی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار کرد: با ادبیات ورشکستگی برای بانک ها موافق نیستم، زیرا برخی بانک ها مشکلاتی از نظر کمبود سرمایه، مطالبات غیرجاری و بالاتر از استانداردهای بین المللی دارند.
وی با اشاره به تلاش دولت و مجلس برای رفع مشکلات نظام بانکی تاکید کرد: در دو سال اخیر بانک مرکزی به کمک دولت و مجلس به سرعت این چالش ها را مطالعه کرده و سیاست های اصلاحی را در پیش گرفته است.
کمیجانی تاکید کرد: موضوع ورشکستگی بانک ها با سایر شرکت ها متفاوت است و در قوانین مدنی و قانون تجارت تدابیری را قبل از ورشکستگی دیده است که می توان به اصلاح ساختاری، تجمیع یا ادغام اشاره کرد.
قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در بررسی کارشناسی خود با وقوف کامل از وضعیت بانک ها تدابیر لازم و اصلاح ساختاری را در دست انجام دارد که از جمله می توان به تبصره های 35 و 36 قانون اصلاح قانون بودجه 1395 کل کشور اشاره کرد.
وی یادآور شد: این 2 تبصره به دولت اجازه می دهد از محل مازاد حاصل از ارزیابی دارایی خارجی بانک مرکزی در مقطع پایان 91 (تسعیر ارز) برای افزایش سرمایه بانک های دولتی و برخی بانک های خصوصی شده، استفاده کند.
کمیجانی تاکید کرد: این به مقدار زیادی برای اصلاح سرمایه و نسبت کفایت سرمایه بانک ها موثر خواهد بود.
عضو هیات عامل بانک مرکزی یادآور شد: در لایحه بودجه سال آینده نیز برای افزایش سرمایه بانک های ملی، سپه و مسکن از محل ذخایر خاصی که نزد بانک مرکزی دارند، پیش بینی های لازم انجام شده است.
به گزارش ایرنا، در هفته های اخیر، در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی موضوع ورشکستگی برخی بانک ها مطرح می شود که این مطالب از سوی بانک ها تکذیب شده است.
به نظر می رسد انتشار صورت های مالی سال 1394 بانک ها بر اساس استانداردهای جدید گزارشگری مالی و منفی شدن ترازنامه ها، سبب شده تا شایعه ورشکستگی بانک ها با شدت بیشتری در فضای مجازی دنبال شود.
بانک مرکزی برای بازگشت نظام بانکی ایران به مراودات بین المللی پیش از تحریم ها و خروج نظام بانکی از بحران، رعایت این استانداردها را ضروری می داند.
استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) تدوین شده ‌است؛ این استانداردها زبان جهان شمول برای شرکت ها برای ورود به عرصه تجارت جهانی به حساب می آید.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 11:34 ] [ مصطفی ]
[ ]

واگذاری با تخفیف شرکت‌های دولتی به‌شرط افزایش اشتغال

شورای عالی اصل ۴۴‌ مصوب کرد

 

 
اصل 44

بر اساس آخرین مصوبات شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی، در واگذاری بنگاهها شروط افزایش سطح اشتغال و سرمایه‌گذاری جدید جایگزین بخشی از ثمن معامله می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به‌تازگی و درآستانه رونمایی از سامانه سهام عدالت، تصمیماتی را در خصوص نحوه واگذاری شرکتهای دولتی اتخاذ کرده است.

بر این اساس هیئت واگذاری به‌منظور تسریع در عملیات واگذاری بنگاهها و افزایش میزان موفقیت در برگزاری مزایده‌ها بایستی از روشهای سودآوری، احتساب ارزش روز خالص داراییها یا روشهای دیگر در تعیین قیمت پایه به‌نحوی استفاده کند که میزان موفقیت مزایده‌ها و رقابت پذیری آنها افزایش یابد. همچنین برای ارتقای بهره‌وری بنگاهها بعد از واگذاری، شروط "افزایش سطح اشتغال" یا "سرمایه گذاری جدید" در بنگاهها به‌عنوان جایگزین بخشی از ثمن معامله علاوه بر اعمال تخفیف مورد توجه قرار می‌گیرد.

برمبنای این مصوبه، سازمان خصوصی سازی مکلف شده است تا زمان آزاد سازی سهام عدالت سود سهام مربوط به طرح توزیع سهام عدالت را از شرکتهای سرمایه پذیر وصول و متناسب با میزان سهم هر فرد نسبت به پرداخت آن اقدام نماید.

تشکیل کارگروه برای رسیدگی به تخلفات دستگاههای دولتی در اجرای اصل 44

همچنین کارگروهی متشکل از سازمان بورس، مرکز ملی رقابت، یک عضو حقیقی شورا و دبیرخانه شورای عالی اصل 44 برای رسیدگی در تعلل دستگاههای دولتی در اجرای ماده 6 قانون اجرای سیاستهای اصل 44 تشکیل می‌شود.

در ادامه و در بند هـ نیز با توجه به عدم تحقق کافی و مناسب اهداف سیاستهای اصل 44 قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان متولی پیشبرد این اهداف تعیین شد.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 11:30 ] [ مصطفی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 159 صفحه بعد