آخرین فرصت مشمولان سهام عدالت برای دریافت صورت حساب

 
سهام عدالت

مشاور سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: مشمولان سهام عدالت تا پایان شهریورماه امسال فرصت دارند صورت حساب خود را از سامانه سهام عدالت دریافت کنند.

به گزارش مشرق به نقل از پیام رسان شبکه اقتصاد و دارایی ایران (شادا)، جعفر سبحانی یادآوری کرد: براساس برنامه ها اکنون به وراث متوفیان صورت حساب سهام عدالت ارایه نمی شود.

سبحانی گفت: باید منتظر برگزاری مجامع و همچنین مدت زمان توزیع آن توسط شرکت ها باشیم، از این رو پرداخت سود سهام عدالت به نیمه دوم سال موکول شده است.

وی تاکید کرد: مشمولان سهام عدالت تا پایان شهریورماه امسال فرصت دارند صورت حساب خود را از سامانه سهام عدالت دریافت کنند.

به گفته وی، تاکنون 28میلیون مشمول، صورت حساب سهام عدالت را گرفته و 2 میلیون نفر قبض های مربوط را واریز کرده اند. 

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی اعلام کرد از بامداد چهاردهم فروردین ماه تاکنون که سامانه سهام عدالت دوباره گشایش یافته است، 400 هزار نفر صورت حساب خود را از سامانه دریافت کرده اند. 

وی یادآوری کرد: بر اساس قانون سود سهام عدالت سال 1395 نه اختصاص به خزانه دارد و نه متعلق به دولت است؛ بلکه حق مشمولان محسوب می شود. مشمولان برای دریافت این سود باید شماره حساب به سازمان خصوصی سازی اعلام کنند.

سازمان خصوصی سازی فرایند پرداخت سود را اطلاع رسانی می کند. سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir هفدهم اسفندماه 1395 رونمایی شد.

این سامانه که به دلیل به‌روزرسانی صورت‌حساب مشمولان از سی ام اسفندماه گذشته به طور موقت از دسترس خارج شده بود، از بامداد چهاردهم فروردین ماه دوباره راه اندازی شد.

هدف عمده توزیع سهام عدالت، بهینه کردن توزیع درآمد در کشور و مشارکت دادن همه مردم در اداره امور اقتصادی کشور است و با بکارگیری راهکارهای خاص خود به تعدیل اقتصادی می پردازد.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: خبرفوریاخبار اقتصادیاخبار فوریخبر مهممسکن اندیشهاندیشه مسنمسن آیتکآپارتمان اندیشهاندیشه ملکخبر مسکنمسکن خبر
[ جمعه 18 فروردين 1396 ] [ 10:37 ] [ مصطفی ]
[ ]

آمریکا به شرکت ملی نفت ایران مجوز داد

بریتیش پترولیوم اعلام کرد

بریتیش پترولیوم اعلام کرد:وزارت خزانه‌داری آمریکا برای شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران برای فعالیت مشترک در میدان گازی «رام» مجوز داد.

به گزارش افکارنیوز،  به نقل از رویترز، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم اعلام کرد که بی‌پی و شرکت ملی نفت ایران مجوز فعالیت مشترک بر میدان گازی «رام» در دریای شمال را از وزارت خزانه‌داری آمریکا گرفته است.

میدان گازی رام یک میدان گازی فراساحل مشترک بین ایران و انگلیس است که در ۴۰۰ کیلومتری شهر ابردین در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد.

قرارداد اکتشاف این میدان در سال ۱۹۷۳ منعقد شد در سال ۱۹۷۷ به کشف میدان انجامید ولی به دلیل مشکلات فنی پیچیده استخراج گاز از این میدان، استخراج آن تا سال ۲۰۰۶ به طول انجامید.

عملیات استخراج مشترک از این میدان از نوامبر ۲۰۱۰ و در پی تصویب تحریم‌های تصویبی اتحادیه اروپا علیه صنایع نفت و گاز ایران تا اکتبر ۲۰۱۴ متوقف شده بود از همان زمان، دولت انگلیس که دریافت گاز این میدان را برای کشورش حیاتی ارزیابی کرده بود، به دنبال راهکاری جهت مستثنی شدن استخراج گاز از این میدان از بندهای تحریم‌های اعمالی بود. در نهایت در دسامبر ۲۰۱۲ معاهده‌ای در جلسه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شد که به موجب آن، فعالیت بر روی این میدان از مفاد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران معاف شد.

پس از آغاز برداشت از این میدان در دسامبر ۲۰۱۲ دولت انگلیس این میدان را تحت یک طرح مدیریتی موقت قرار داد که به موجب آن سهم ایران از درآمدهای حاصل از فروش گاز آن تا زمان لغو تحریم‌ها، در حسابی جداگانه بلوکه می‌شود.

با وجود برداشته شدن تحریم در دسامبر ۲۰۱۲ اما راه‌اندازی دوباره آن نزدیک به دو سال طول کشید، مشکلات فنی یکی از مهمترین علت‌های به تعویق افتادن بهره‌برداری مجدد از میدان رام عنوان شد.

در جریان مذاکرات میان انگلیس و ایران که شهریور سال ۱۳۹۴ میان کاردار انگلیس در تهران و معاون وزارت نفت برگزار شد، مقام‌های انگلیسی تعهد کرده بودند که سهم ایران از میدان مشترک گازی رام را بعد از لغو تحریم‌ها بپردازند. در شهریور ۱۳۹۵ علی کاردر، معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت که بریتانیا «پول حاصل از مشارکت ایران در بهره‌برداری میدان گازی رام را به حساب شرکت نفت واریز کرده، اما فعلا این پول قابل برداشت نیست.»

با این حال بریتیش پترولیوم روشن نکرده است که این مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا تا چه اندازه قابل اعتماد است.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: خبرفوریاخبار اقتصادیاخبار فوریخبر مهممسکن اندیشهاندیشه مسنمسن آیتکآپارتمان اندیشهاندیشه ملکخبر مسکنمسکن خبر
[ جمعه 18 فروردين 1396 ] [ 10:26 ] [ مصطفی ]
[ ]

افزایش 50 درصدی حقوق‌ها در آستانه انتخابات! + سند

تصمیم جدید دولت یازدهم

دولت یازدهم در روزهای پایانی سال گذشته مصوبه‌ای را تصویب کرده که راه را برای افزایش 50 درصدی حقوق مدیران و کارمندان ممکن می‌کند.
افزایش 50 درصدی حقوق‌ها در آستانه انتخابات! + سند اتاق خبر 24

براساس مصوبه 18/12/1395 هیات وزیران، سقف حداکثر امتیازات مواد 65، 66، 68 و 71 قانون مدیریت خدمات کشوری (مربوط به محاسبه حقوق کارمندان، مدیران و بازنشستگان دولتی) 50 درصد افزایش یافت. این مصوبه در 21 اسفند 1395 از سوی معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ شده است.

افزایش بی‌سابقه حقوق‌ها

برای درک محتوای این مصوبه باید به نحوه محاسبه حقوق شاغلان دولتی توجه کرد که از دو بخش ضریب حقوقی و امتیازات شغلی تشکیل می‌شود.

ضریب حقوقی، مبلغ ریالی است که هر ساله با توجه به نرخ تورم توسط دولت و در قالب مجوزهای قانون بودجه تعیین می‌شود. امتیازات شغلی هر کارمند هم براساس مقررات موجود از جمله احکام قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود. در هر سال، مبلغ ریالی آیتم‌های حقوقی مندرج در احکام کارمندان نظیر حق شغل و شاغل براساس حاصل‌ضرب امتیازات مندرج در حکم کارگزینی و ضریب حقوقی سال، محاسبه می‌شود.

بنابراین افزایش 50 درصدی حداکثر امتیازات برای کارمندان، عملا به معنای افزایش چشمگیر حقوق کارمندان و بخصوص مدیران در سال جاری است.

براساس قانون بودجه امسال، ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان 10 درصد افزایش می‌یابد؛ اما دولت یازدهم پس از چند سال تثبیت امتیازات شغلی، تصمیم گرفته حداکثر امتیازات شغلی حقوق‌بگیران را تا 50 درصد افزایش دهد که در صورت تصویب شورای حقوق و دستمزد به منزله افزایش 30 تا 50 درصدی دریافتی حقوق‌بگیران در سال 96 نسبت به سال 95 خواهد بود.

محل تأمین اعتبار کجاست؟

هرچند این خبر برای حقوق‌بگیران دولتی خبر مسرت‌بخشی است، اما محل تأمین اعتبار این افزایش ناگهانی حقوق مشخص نیست.

در بودجه امسال حدود 150 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان و سایر حقوق‌بگیران دولتی لحاظ شده که با توجه به افزایش 10درصدی دریافتی‌ها نسبت به بودجه سال 95 بوده است.اما با مصوبه اخیر دولت در افزایش 50 درصدی امتیازات حقوق‌بگیران، دولت به چند ده هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد برای افزایش حقوق‌ها نیازمند است. به یقین بودجه مصوب امسال، تکافوی اجرای این مصوبه را برای همه حقوق‌بگیران ندارد و دولت مجبور به ارائه لایحه متمم بودجه است. البته مهم‌ترین نکته، نحوه تأمین اعتبار این افزایش است و شاید بودجه عمرانی قربانی این افزایش شود.

حقوق‌های نجومی برمی‌گردد؟

 

سؤال مهمی که درباره این مصوبه وجود دارد، افزایش 50 درصدی امتیازات شغلی مدیران است. در حالی که از سال گذشته با افشای فیش‌های نجومی برخی مدیران دولتی، مقررات مختلفی برای بستن راه‌های پرداخت حقوق‌های نجومی اتخاذ شد، مصوبه اخیر دولت می‌تواند راه را برای بازگشت حقوق‌های نجومی از مجرای قانونی باز کند.

مجرای قانونی

استناد دولت برای این مصوبه، بند الف ماده 50 برنامه پنجم توسعه است. بند الف ماده 50 برنامه پنجم به دولت اجازه داده، امتیازات فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری (امتیازات شغلی حقوق‌بگیران) را تا 50 درصد افزایش دهد؛ اما نکته مهم این است که چون دولت‌های دهم و یازدهم در طول اجرای برنامه پنجم، بودجه کافی برای افزایش 50 درصدی امتیازات شغلی را در اختیار نداشتند، هیچ‌گاه از این مجوز استفاده نکرده بودند.

به نفع مدیران می‌شود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این باره گفت: اگر این مصوبه با نگرش عدالت‌محورانه برای همه کارکنان و کارکنان با دریافتی کم صورت گرفته باشد به نوعی قابل توجیه است، ولی نگرانیم این افزایش‌هایی که ذکر شده برای طبقه خاصی از کارکنان دولت باشد که متاسفانه در گذشته توسط آقای دکتر جهانگیری یک مورد ابلاغ شد که 34 درصد به حقوق برخی از افراد ستادی وزارتخانه‌ها اضافه گردید و رده‌های صفی و کارکنان پایین دولت بهره نبردند. وی اضافه کرد: در کنار کارکنان رسمی و پیمانی دولت، کارکنانی هستند که به عنوان شرکتی یا قرارداد مستقیم مشغول به کارند و این‌گونه افزایش‌ها برای آنها تعلق نمی‌گیرد که این کار یک نوع تبعیض به وجود می‌آورد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: انتظار ما از دولت این بود به جای این نوع افزایش‌ها بیاید قانون تکه تکه شده مدیریت جامع خدمات کشوری را که استثنائات زیادی در آن قائل شده و زمان اعتبار آن هم در 29/12/95 به اتمام رسید، احیا کند.

حاجی‌دلیگانی با تاکید بر این‌که این قانون با اصرار مجلس یک سال دیگر تمدید شد، اضافه کرد: دولت موظف بود بر اساس ماده 167 قانون آیین نامه داخلی مجلس، این قانون را شش ماه قبل از اتمام مهلت بیاورد یا تقاضای تمدید داشته باشد یا با اصلاحاتی که مد نظرش است آن را دائمی کند، اما مجلس آن را یک سال دیگر تمدید کرد. امیدوار بودیم دولت این کار را انجام می‌داد تا شاهد یک نوع نگاه عدالت‌محورانه به همه کارکنان دولت باشیم.

وی با اشاره به این‌که دولت برای پرداخت حقوق و دستمزد به ترفندهایی دست می‌زند، افزود: دولت به جای این‌که پایه حقوق را افزایش بدهد، اعلام می‌کند ما می‌خواهیم پایه حقوق را افزایش ندهیم، اما برخی از مابه‌التفاوت‌هایی را وضع می‌کند و مبالغی را تحت عناوین غیر از حقوق پایه برای برخی کارکنان در نظر می‌گیرد و کم‌کم آن را به عنوان مبنای حقوق افراد لحاظ می‌کند و تا زمانی هم که کارمند دولت هستند، ادامه دارد. در حالی که برای عموم کارکنان چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: میزان بهره‌مندی کارکنان ضعیف دولت از افزایش حقوق‌ها بسیار ناچیز است و با مصوبه اخیر دولت، آنهایی که اوضاعشان خوب است، بهتر خواهند شد.دولت تلاش می‌کند حقوق طبقه‌ای از مدیران و مقاماتش را افزایش دهد و این به نظر من نتیجه‌ای نه برای دولت و نه برای جامعه دارد.

افزایش حقوق‌ها پس از اجرای مصوبه

محمد آقاجانی، سخنگوی سازمان اداری استخدامی کشور نیز درباره این مصوبه گفت: با اجرای این مصوبه، سقف امتیازات افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، اگر امتیازات شغلی بین 2000 تا 6000 بوده اکنون از 2000 تا 9000 لحاظ شود.

وی افزود: این موضوع شامل تمام افراد نمی‌شود و همه کارکنان دارای سقف امتیازات نیستند و تنها مشمول افرادی است که دارای امتیاز 6000 هستند و اکنون امتیاز شغلی آنها به 9000 ارتقا می‌یابد.

آقاجانی تاکید کرد: البته این کار نیاز به طی فرآیندهای قانونی دارد که هنوز طی نشده، اما از زمان اجرا، حقوق افراد بر پایه امتیازات جدید پرداخت خواهد شد. سخنگوی سازمان اداری استخدامی کشور با اشاره به این‌که دولت از ظرفیت قانونی خود برای این کار استفاده کرده است، تصریح کرد: ممکن است فردی امتیازاتش قبلا 6000 بود، اما طبق قانون نمی‌توانست دریافتی بیشتری داشته باشد و اکنون این امکان برای وی لحاظ خواهد شد.

نگرانی از کسری بودجه

شکور پورحسین، عضو ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد هم درباره این مصوبه عنوان کرد: اگر دولت این کار را به صورت کارشناسی در سال گذشته انجام می‌داد، معقول بود اما کاری که دولت در این مقطع زمانی انجام داده، نوعی تبلیغات انتخاباتی است. وی افزود: این خطر وجود دارد که دولت در سال‌جاری با مشکل کسری بودجه روبه‌رو شود.

اشاره تلویحی نوبخت

سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود به طور تلویحی به افزایش حقوق کارمندان دولت، بیش از چیزی که در بودجه سال 96 تصویب‌شده، اشاره کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نوبخت گفت: در حال حاضر چیزی که به‌صورت قطعی اعلام کنم، وجود ندارد. دولت از هر فرصتی برای ترمیم حقوق و افزایش قدرت خرید کارکنان استفاده می‌کند. گاهی اوقات این خواسته با منابع محدود ما مباینت دارد. در این زمینه به نکته‌ای اشاره نمی‌کنم و بیشتر از بودجه مساله‌ای نخواهیم داشت. افزایش‌های دریافتی از اول فروردین 96 اجرا خواهد شد و درصورتی‌که افزایشی در حقوق‌ها داشته باشیم آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

 


موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: خبرفوریاخبار اقتصادیاخبار فوریخبر مهممسکن اندیشهاندیشه مسنمسن آیتکآپارتمان اندیشهاندیشه ملکخبر مسکنمسکن خبر
[ جمعه 18 فروردين 1396 ] [ 10:23 ] [ مصطفی ]
[ ]

آخرین وضعیت نرخ مرغ و ماهی در بازار

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی

 

یوسف خانی از کاهش 150 تومانی مرغ در بازار خبر داد. به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۶ هزار و ۵۰۰ و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گزارش افکارنیوز، مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی  از کاهش ۱۵۰ تومانی مرغ آماده به طبخ خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۴ هزار و ۸۵۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۶ هزار و ۷۰۰، تحویل درب واحد‌های صنفی ۶ هزار و ۸۵۰ و خرده فروشی‌های سطح شهر ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۶ هزار و ۵۰۰ و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

یوسف خانی کاهش تقاضا نسبت به عرضه را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ دانست.

 

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در خصوص وضعیت قیمت طی روزهای آتی بیان کرد: با افزایش تقاضا از ۲۵ اسفند ماه پیش بینی میشود که قیمت مرغ از اواخر هفته با تلورانس ۲۰۰ تومانی قیمت روبرو شود و به مرز ۷ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

 

وی با اشاره به وضعیت بازار ماهی تصریح کرد: طی دو هفته اخیر قیمت ماهی در بازار از ثبات نسبی برخوردار است و پیش بینی می‌شود که مشکل خاصی در بازار رخ ندهد.


موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 18:57 ] [ مصطفی ]
[ ]

درخواست رییس اتاق ایران از حجت الاسلام اژه‌ای

 

غلامرضا شافعی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه به اتاق ایران آمد و در نشست با فعالان بخش‌خصوصی، ضمن تأکید بر تأثیر اقتصاد بر مسائل مختلف کشور، از تشکیل کمیته‌ای مشترک میان اتاق ایران و قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، رئیس اتاق ایران در نشست با معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر بخواهیم دلایلی ریشه‌ای برای همه معضلات موجود در کشور اعم از اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و امنیتی برشماریم، این‌گونه باید بگوییم که توسعه اقتصادی عامل تأثیرگذار بر همه حوزه‌هاست و در شرایط امروز به‌جرات می‌توان گفت توسعه اقتصادی، ریشه اصلی حفظ و افزایش اقتدار کشور است.

غلامحسین شافعی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع ما نیازمند یک باور و رویکرد جدید هستیم؛ حتی بقای کشور را می‌توانیم به شرایط موجود اقتصاد کشور متصل کنیم. از همه مهم‌تر نیازمند رسیدن به درک مفهومی مشترک از اقتصاد مقاومتی هستیم چراکه مقبولیت اقتصاد مقاومتی از معدود مواردی است که هم قوای حاکمیتی و هم بخش‌خصوصی بر آن اذعان دارند و در این زمینه باید به یک درک مفهومی مشترک برسیم.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: یک اقتصاد پویا نیازمند یک سیستم حقوقی منسجم است تا در سایه آن بتوان امنیت اجتماعی و اقتصادی سرمایه‌گذاران را تأمین کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور خطاب به معاون اول قوه قضائیه گفت: شما بیش از هر فرد دیگری واقفید که مشکلات اقتصادی و اشتغال عامل بسیاری از مسائل و معضلات اخلاقی و اجتماعی است.  بخش عظیمی از انبوه پرونده‌هایی که امروز در قوه قضائیه بررسی می‌شود، ناشی از مسائل اقتصادی است.

شافعی در بخش دیگری از سخنانش در مورد آمار چک‌های برگشتی گفت: آماری را مربوط به سال 2014 دیدم که اعلام کرده بود جرائم بیش از 60 درصد افرادی که برای موارد غیر عمد با مشکل مواجه شده و بازداشت‌شده‌اند، مربوط به چک‌های برگشتی بوده است. همواره این مشکل را همه بررسی کرده و برای حل آن‌ تلاش می‌کنیم اما نتیجه‌گیری در این‌ ارتباط کم بوده است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که در شرایط غیرعادی اقتصادی هستیم، اما همه توجه و توسل ما به قواعد عادی است و این قواعد نمی‌توانند در این شرایط ویژه، تغییرات مهمی ایجاد کنند. همچنین در مورد حقوق مالکیت قوانین متعدد و متعرض بسیاری وجود دارد که مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است.

شافعی در مورد ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی گفت: در حال حاضر بانک مرکزی به‌عنوان بالاترین مقام مسئول بخشنامه‌ای صادر کرده‌ که اگر وثایق به حد کافی گذاشته شود، افراد می‌توانند از کشور خارج شوند. اما بانک‌ها به این بخشنامه عمل نمی‌کنند و می‌بینم از طریق سازمان ثبت افراد را ممنوع‌الخروج می‌کنند.

رئیس اتاق ایران افزود: در کشور صاحبان بنگاه یا مدیرانی داریم که متخلف هستند و تقاضای ما  هم این است که با هر نوع فعالیت غیرقانونی، برخورد قانونی شود اما معتقدیم باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ مشکلی برای فعالیت بنگاه ایجاد نشود.

رئیس اتاق ایران همچنین در مورد کمیته‌های حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در سراسر کشور هم گفت: یکی از اقدامات مطلوب قوه قضائیه، تشکیل کمیته‌های حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری است. اما این کمیته‌ها باید فعال‌تر شده و باهدف وحدت رویه در همه استان‌ها با یک دستورالعمل واحد عمل کنند.

شافعی همچنین از همه قوای امنیتی، نظامی و قضایی برای برقراری امنیت در کشور در یک منطقه پرآشوب تشکر کرد.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 18:56 ] [ مصطفی ]
[ ]

گفتگوی مدیرعامل ایران‌ایر با رویترز

 
هواپیما تحویلی از ایرباس از نوع A۳۳۰_۲۴۳ پهن پیکر دور برد

مدیرعامل ایران‌ایر گفت این شرکت قصد دارد تا از جت‌های دوربرد جدید برای فعال کردن دوباره مسیرهایی که قبلا به علت زمین‌گیر شدن بوئینگ‌های فرسوده 747 بسته شده بود، استفاده کند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، دومین جت ایرباس مدل A330-200 وارد ایران شد.


این هواپیما در شهر تولوس فرانسه تحویل داده شد و به نخستین هواپیمای A330 که در اوایل سال به ایران تحویل شد، پیوست.

به نوشته رویترز، انتظار می‌رود این هواپیما در ابتدا در مسیرهای اروپایی و پروازهای پکن و کوآلالامپور مورد استفاده قرار گیرد.

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر به رویترز گفت ایران‌ایر قصد دارد تا از جت‌های دوربرد جدید برای فعال کردن دوباره مسیرهایی که قبلا به علت زمین‌گیر شدن بوئینگ‌های فرسوده 747 بسته شده بود، استفاده کند.

تحویل هواپیماهای جدید A330 در لحظات آخر مذاکرات به علت موتورهای رولز-رویس و قطعات یدکی این هواپیماها متوقف شد اما در نهایت به ایران تحویل شد.

این هواپیمای 238 صندلی در ابتدا برای خطوط هوایی آوینسا در آمریکای لاتین ساخته شد اما پس از اینکه این ایرلاین خواستار کاهش در سفارشات خود شد، به ایرباس پس داده شد.

منابع صنعتی می‌گویند انتظار می رود ایران بر سر یک قیمت رقابتی مذاکره کرده باشد تا جت‌های مازاد ایرباس را از دستش خارج کند.

در مورد زمان بندی باقی سفارش‌ها بلاتکلیفی وجود دارد چراکه بانک‌ها از قراردادها با ایران دور می‌کنند و از بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران یا جریمه‌های آمریکا در صورت تخطی از تحریم‌های پابرجای این کشور می‌ترسند.

پرورش افزود: «ما با ایرباس به دقت در حال همکاری هستیم و هر دو طرف بسیار تمایل داریم تا بر سر برنامه زمان‌بندی و قرارداد فی مابین بمانیم.»

همچنین ایران‌ایر در حال مذاکره برای نهایی کردن قراردادی برای خرید 20 هواپیما از سازنده هواپیمای اروپایی ای‌تی آر است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 18:55 ] [ مصطفی ]
[ ]

آخرین وضعیت طلا و سکه در بازار/ دلار سه هزار و 760 تومان+جدول

آخرین وضعیت طلا و سکه در بازار/ دلار سه هزار و 760 تومان+جدول
سکه طرح قدیم با قیمت یک میلیون 189 هزار و 400 تومان در بازار معامله شد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، سکه طرح قدیم یک میلیون 189 هزار و 400 تومان و طرح جدید یک میلیون 183 هزار تومان به فروش رسید.



همچنین نیم سکه با قیمت 689 هزار و 500  تومان ، ربع سکه 379 هزار تومان و سکه یک گرمی 246 هزار تومان داد و ستد شد.


 

ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته نشده در بازار طلای تهران، 113 هزار و 678 تومان و هر انس طلای یک هزار و 205 دلار  و 50 سنت  بود.

 

 

کالا

قیمت امروز (تومان)

قیمت 19 اسفند (تومان)

سکه طرح قدیم

یک میلیون و 193 هزار و 400 تومان

یک میلیون 189 هزار و 200 تومان

سکه طرح جدید

یک میلیون و 183 هزار تومان

یک میلیون 183 هزار تومان

نیم سکه

689 هزار و 500 تومان

689 هزار و 500  تومان

ربع سکه

379 هزار تومان

379 هزار تومان

سکه یک گرمی

246 هزار تومان

246 هزار تومان

دلار

سه هزار و 760 تومان

سه هزار و 732 تومان

یورو

چهار هزار و 77 تومان

چهار هزار و 20 تومان

پوند

چهار هزار و 712 تومان

چهار هزار و 696 تومان

درهم امارت

1042 تومان

1030 تومان

هر انس طلای جهانی

یک هزار و 205 دلار و 50 سنت

یک هزار و 206 دلار  و 60 سنت

هر گرم طلای 18 عیار

113 هزار و 678 تومان

113 هزار و 101 تومان



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 18:43 ] [ مصطفی ]
[ ]

سود و جرایم تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال بخشوده می شود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: با ارسال ابلاغیه بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال از سوی بانک مرکزی ، آیین ‌نامه اجرایی آن نیز به بانک های این استان و شعب آنها ابلاغ‌ شده است.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل ، ارژنگ عزیزی روز شنبه در جلسه کارگروه استانی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: سهمیه اختصاصی به بانک های کشاورزی ، ملی ، سپه ، تجارت و صادرات مشخص شده و این بانک ها تا پایان سال جاری آماده اجرای ابلاغیه و آیین ‌نامه اجرایی مربوطه با رعایت اولویت های تعیین شده هستند.
وی اظهار کرد: پیگیری برای تخصیص سهمیه برای بانک های ملت ، رفاه کارگران و توسعه تعاون نیز ادامه دارد.
عزیزی گفت: بدهکاران بانکی در صورتی ‌که نسبت به تسویه نقدی تسهیلات خود در موعد مقرر اقدام کنند سود و جرائم تسهیلات آنها بخشیده و تنها باید اصل بدهی خود را پرداخت کنند.
او افزود: در این ابلاغیه اولویت بخشودگی سود و جرایم به مانده مطالبات بابت تسهیلات اعطایی یارانه‌ ای مورد حمایت دولت برای حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی و آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه اختصاص دارد و در صورت باقی‌ ماندن سهمیه ابلاغی این منابع صرف بخشودگی جرایم و سود تسهیلات با مبالغ تسهیلات خرد می‌ شود.
شهریورماه امسال مجلس به پیشنهاد دولت مصوبه ‌ای را ارائه که بر اساس آن سود تسهیلات غیر جاری تا سقف یک میلیارد ریال از محل منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز پرداخت شود، از این ‌رو بدهکاران تا سقف یک میلیارد ریال فقط ملزم به پرداخت اصل بدهی بوده و پرداخت سود آن بر عهده دولت است در عین ‌حال جریمه دیرکرد نیز باید از سوی بانک‌ ها بخشیده شود.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار مسکنخبر مسکناخبار اقتصادياخبار املاکاخبار جديد مسکن تهران اخبار مسکن تهرانقيمت ارزقيمت طلاقيمت سکهاملاک انديشهآپارتمانخبر جديد اقتصادي
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 18:41 ] [ مصطفی ]
[ ]

چطور ثروت برخی افراد افزایش می‌یابد؟

 

این روایات بیانگر آن نیستند که از نظر اسلام، رباخواری هیچ ارتباطی با افزایش و کاهش ثروت در دنیا نداشته و تنها آثار زیانبار معنوی را در پی خواهد داشت.
اتاق خبر 24

رباخواری از نظر قرآن حرام است. وعده آتش برای رباخواران، فرمان دوری گزیدن و نگرفتن ربا به مؤمنان و نافرمانی از دستور خداوند در مورد ترک ربا به معنای اعلان جنگ با خدا و پیامبر(ص) است؛ همه حکایت از شدت حرمت ربا دارد. هرچند در رابطه با مصادیق ربا اختلاف نظرهایی وجود دارد .

در آیه ۲۷۶ سوره بقره آمده است: «یمحق الله الربا و یربی الصدقات و لله لایحب کل کفار اثیم» (۳۰)«خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد و انسان ناسپاس و گنهکار را دوست ندارد.»

سوالی که به وجود ما آید این است که چطور ثروت برخی ربا دهنده گان با توجه به این آیه در حال افزایش است؟!سایت اسلام کوئست پاسخی برای این پرسش داده است که در زیر آمده است:

س:بسیار می‌بینیم که ثروت فرد ربا دهنده همواره در حال افزایش است! آیا این واقعیت با آیه‌ای که ناظر به محو و نابودی ثروتی است که از ربا به دست می‌آید، ناهمخوان نیست؟!

با توجه به این‌که معمولاً فرد ربا دهنده روز به روز ثروتش بیشتر می‌شود، آیا فرد ربا دهنده در همین دنیا نتیجه اعمالش را می‌بیند؟

پاسخ اجمالی
آنچه در پرسش آمده موضوعی است که در روایات از معصومان(ع) نیز پرسیده شده است:
۱. از امام صادق(ع) پرسیدند: گاه می‌بینیم که مردى ربا می‌خورد و با این وجود بر مال و ثروتش نیز افزوده می‌شود؟ آن‌حضرت فرمود: حتی اگر مال و ثروتش هم افزایش یابد، خداوند دین او را از بین می‌بَرَد(و چه بی‌برکتی بدتر از این!).[۱]

۲. فردی از حضرتشان درباره آیه «خداوند ربا را می‌کاهد و صدقات را فزونى می‌بخشد»،[۲] توضیح خواست و عرضه داشت: گاه فرد رباخواری را می‌بینم که بر ثروتش افزوده می‌شود؟! امام ششم(ع) پاسخ فرمود: «کدام نابودى و بی‌برکتى بدتر از این‌که یک درهم ربا(در صورت توبه نکردن)، تمام دینش را نابود می‌کند. و حتی اگر توبه کند(چون باید مبلغ ربا را به صاحبانش برگرداند) ثروتش از دست رفته و فقیر می‌شود».[۳]

این دو روایت در پاسخ به افزایش موردی و فردی ثروت برخی رباخواران است که برای برخی از اصحاب، ایجاد شبهه کرده و آن‌را مخالف با واقعیات موجود پنداشته بودند. امام معصوم در صدد بیان این واقعیت بودند که حتی در این افزایش‌های موردی نیز می‌توان آیه مورد نظر را توجیه کرد و به عبارت دیگر، این روایات همخوان با آیه ۳۹ سوره روم است که می‌فرماید: اموال ربا حتی اگر ثروت برخی انسان‌ها را در این دنیا افزون کند، اما همین ثروت با نگاهی معنوی، هیچ رشدی نکرده است.

به هر حال، این روایات بیانگر آن نیستند که از نظر اسلام، رباخواری هیچ ارتباطی با افزایش و کاهش ثروت در دنیا نداشته و تنها آثار زیانبار معنوی را در پی خواهد داشت.

برای توضیح بیشتر مطلب باید به این نکته توجه کنیم که اگر مانند یک معادله تغییرناپذیر ریاضی، رباخواری همواره کاهش و نابودی ثروت مادی را به دنبال داشت، هیچ فردی به دنبال آن نرفته و خودداری از این رفتار، فضیلت و مزیتی برای پرهیزگاران ارزیابی نمی‌شد.

اما جدا از افزایش‌های موردی ثروت رباخواران، اصل «ربا» آفتی بزرگ برای رشد اقتصادی افراد و جوامع در همین دنیا است. در همین آیه شریفه نیز «ارزش افزوده صدقات» و «کاهش ارزش ربا» به گونه‌ای در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند که نشانگر آن می‌باشند که افزایش‌یافتن اموالی که صدقه آن پرداخت شده و کاهش ارزش اموال ناشی از ربا مختص به آخرت نیست و در این دنیا نیز باید چنین پیامدی را برای ربا متصور دانست.

یکى از خصوصیات صدقات، این است که رشد و نمو می‌کند و چنین رشدی لازمه قهرى صدقه است و از آن جداشدنى نیست؛ چون باعث جلب محبت و دوستی افراد جامعه خواهد شد. امنیت را گسترش داده و دل‌ها را از این‌که به سوى غصب، دزدى، افساد و اختلاس بگراید، باز خواهد داشت و نیز بیشتر راه‌هاى فساد و فناى اموال را خواهد بست، همه اینها باعث می‌شود که مال آدمى در دنیا هم زیاد و چند برابر گردد.

اما یکى از خواص ربا کاهش مال و فناى تدریجى آن است؛ بدین بیان: ربا باعث قساوت قلب و خسارت می‌شود و این دو باعث کینه و دشمنی و بدگمانی می‌گردد و امنیت اجتماعی و اقتصادی را سلب نموده و افراد را تحریک می‌کند تا از هر راه و وسیله‌اى که ممکن باشد از یکدیگر انتقام بگیرند، باعث تفرقه و اختلاف می‌شود و گسترش چنین جو منفی در جامعه، راه‌هاى فساد و زوال و تباهى مال را می‌گشاید و کمتر مالى یافت می‌شود که از آفت و یا خطر زوال محفوظ بماند.

همه اینها براى این است که صدقه و ربا هر دو با زندگى طبقه محروم و محتاج تماس دارد؛ زیرا احتیاج به ضروریات زندگى، احساسات باطنى آنان را تحریک کرده و در اثر وجود عقده‌ها و خواسته‌هاى ارضا نشده آماده دفاع از حقوق زندگى خود گشته و هر طور که شده در صدد مبارزه بر می‌آیند اگر در این هنگام به ایشان احسان شده و کمک‌هاى بلاعوض برسد احساساتشان تحریک می‌شود تا با احسان و حُسن نیّت خود، آن احسان را جبران کنند. اگر در چنین وضعى در حق آنان با قساوت و خشونت رفتار شود به‌طورى که باقی‌مانده مالشان هم از بین برود و آبرو و جانشان در خطر افتد، با انتقام مقابله خواهند کرد و به هر وسیله‌اى که دستشان برسد طرف مقابل را منکوب می‌سازند.[۴]

 

[۱]. قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ‏۱، ص ۹۳، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، ۱۴۰۴ق.
[۲]. «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ»؛ بقره، ۲۷۶.
[۳]. صدوق، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج ‏۳، ص ۲۷۹، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق.
[۴]. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏۲، ص ۴۱۸ – ۴۱۹، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، ۱۴۱۷ق.

 

منبع: شفقنا



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 10:45 ] [ مصطفی ]
[ ]

آغاز توزیع اسکناس نو در بانک ها از امروز+اسامی شعب

 

 
اسکناس

شعب بانک های منتخب، از امروز ۲۱ اسفند ماه توزیع اسکناس های نو به متقاضیان را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، توزیع اسکناس نو از 21 تا 26 اسفند ماه سال جاری در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، ملت، سپه، اقتصاد نوین، سینا، پست بانک و پارسیان در استان تهران آغاز خواهد شد.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته در بانک مرکزی، در سال جاری بانک های منتخب به متقاضیان اسکناس نو، یکصد برگ اسکناس 20.000 ریالی و یکصد برگ اسکناس 50.000 ریالی می دهند درحالی که در سال های قبل اسکناس هزار تومانی هم در زمان توزیع اسکناس نو در بانک ها وجود داشت.

بانک مرکزی در توضیح چرایی عدم وجود اسکناس هزار تومانی در زمان توزیع اسکناس نو در شعب منتخب این استدلال را مطرح کرده که براساس تجربه سال های قبل اسکناس هایی که بیشترین درخواست را داشتند در باجه های بانکی طی سال جاری توزیع خواهیم کرد.

ظاهرا اسکناس هزار تومانی در استان تهران خواهان چندانی نداشته و از همین رو بانک مرکزی تصمیم به حذف آن از فهرست توزیع اسکناس نو در سال جاری گرفته است.

البته روال توزیع اسکناس نو در سال های قبل نشان میدهد که کارت ملی یکی از الزامات دریافت اسکناس نو است، از همین رو متقاضیان با در دست داشتن کارت ملی به شعب بانک های منتخب مراجعه کنند.

همچنین آن گروه از مردمی که مایل به دریافت اسکناس های 10 هزار تومانی نو هم هستند می توانند از دستگاه های خودپرداز و شعب بانک ها نیاز خود را تأمین کنند. برخی گزارش های رسیده نیز حکایت از آن دارد که تعداد زیادی از بانک ها در توزیع اسکناس نو از طریق عابربانک ها پیش دستی کرده و از روزهای قبل اسکناس تا نخورده در دستگاه های خودپردازشان قرار داده اند.

گفتنی است در روزهای پایانی سال، بانک مرکزی در مجموع 16 هزار میلیارد ریال اسکناس نو در تهران و شهرستانها توزیع می کند و برای بانک های متقاضی در این روزها امکان افزایش میزان سقف برداشت از خودپردازها تا سقف 500 هزار تومان را هم قرار داده است.

بنابراین در سال جاری به بانک هایی که متقاضی استفاده از این تمهید هستند اجازه داده شده از 20 اسفند 1395 الی 15 فرودین 1396 سقف برداشت از خودپردازهای خود را به میزان 500 هزار تومان افزایش دهند.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 10:42 ] [ مصطفی ]
[ ]

اعلام شرایط افزایش حقوق معلمان

اعلام شرایط افزایش حقوق معلمان

 
 
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استقرار نظام جدید پرداخت حقوق فرهنگیان، گفت: از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم تا منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق معلمان حق التدریس را تأمین کند.
  

به گزارش تسنیم، تدوین نظام نامه جدید پرداخت حقوق معلمان از اخباری بود که هفته گذشته توسط وزیر اموزش و پرورش رسانه‌ای شد.

در همین رابطه منصور مجاوری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: طرح ساماندهی حقوق معلمان و فرهنگیان با توجه به استقرار نظام پرداخت در برنامه ششم توسعه مطرح شد که این طرح مخصوص آموزش و پرورش است.

وی افزود: براساس این طرح روابط پرداخت حقوق در آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها متفاوت بوده و براساس شایستگی‌ها، ویژگی‌های هر مقطع تحصیلی و معلمان است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: کارگروه‌هایی برای رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان تشکیل شده است تا براساس ضوابط جدید حقوق آنها پرداخت شود و رفع تبعیض همواره یکی از خواسته‌های جدی معلمان است چرا که آنها از مزایایی که سایر دستگاه‌ها برای کارمندان خود لحاظ می‌کنند، محروم هستند.

مجاوری ادامه داد: در سالهای گذشته توانستیم با کمک دولت میانگین حقوق فرهنگیان را از یک میلیون و 200 هزار تومان به دو میلیون و 400 هزار تومان افزایش دهیم اما هنوز هم در مقایسه با سایر دستگاه‌ها تفاوت فاحشی داریم.

وی مطرح کرد: براساس بودجه سال 96، حقوق فرهنگیان در سال آینده 10 درصد افزایش می‌یابد اما با استقرار نظام جدید پرداخت حقوق به طور میانگین 500 تا 700 هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه خواهد شد تا آنها نیز مانند سایر دستگاه‌ها شوند.

 مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تضمین اجرای نظام جدید حخقوق معلمان نیازمند تأمین منابع است، تصریح کرد: در آموزش و پرورش با توجه به جمعیت بالای کارمندان هنگامی که از حقوق صحبت می‌‌کنیم با هزار میلیارد تومان، اعتبار مورد نظر تأمین نمی‌شود به عنوان مثال در سال 95 علاوه بر بودجه مصوب، دولت 6 هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه کرد اما بازهم با کسری مواجه هستیم.

*بودجه آموزش و پرورش حتی جوابگوی سرانه مدارس نیست/ در سال جاری به صورت انقباضی با مدارس برخورد کردیم

مجاوری افزود: بودجه آموزش و پرورش حتی جوابگوی سرانه مدارس شبانه‌روزی و دولتی نیست و در سال جاری به صورت انقباضی با مدارس برخورد کردیم.  اگر بودجه 33 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال 96 به 45 هزار میلیارد تومان افزایش یابد بخشی از مشکلات این وزارتخانه حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در تلاش هست برای رفع کمبودهای فرهنگیان گام بردارد افزود: در مرحله نخست بحث تدوین نظام نامه جدید پرداخت معلمان مطرح است که باید در سال آینده آن را تدوین کنیم تا پس از تأیید  مراجع ذی‌ربط به مرحله اجرا برسد.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: باید توجه داشت که اجرای این نظام نامه نیازمند تضمین منابع مالی است.

*تقاضا داریم تا منابع پرداخت حقوق معلمان حق التدریس و قراردادی تأمین شود

مجاوری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پرداخت مطالبات معلمان، عنوان کرد: آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول مساعد داده است تا مطالبات مربوط به حقوق معلمان حق التدریس آزاد، شاغل و قراردادی در این هفته پرداخت شود. بنابراین تقاضا داریم تا این منابع پرداخت شود و ما بیشتر از این شرمنده معلمان نشویم.

وی با اشاره به اینکه از دولت می‌خواهیم تا نیم نگاهی را به 40 هزار بازنشسته سال 94 و 95 وزارت آموزش و پرورش داشته باشد، عنوان کرد: اگر دولت به آموزش و پرورش کند می‌توانیم بخشی از پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 95 را پرداخت کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تا این لحظه توانسته‌ایم حقوق سربازمعلمان را تا دی ماه پرداخت کنیم و تا روز پنج شنبه حقوق و بدهی‌های کارکنان رسمی نیز پرداخت شد اما مطالبات مربوط به کارکنان غیررسمی هنوز پرداخت نشده و امیدواریم تا سه روز آینده سازمان برنامه و بودجه اختیار لازم را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا مطالبات این افراد نیز پرداخت شود.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 10:41 ] [ مصطفی ]
[ ]

معاون وزیر کار: ۵۰۰هزار نفر در سال 95 به جمعیت بیکاران افزوده شد

 
معاون وزیر کار

معاون اشتغال وزیر کار درباره میزان اشتغال‌زایی دولت در سال ۹۵ گفت: در سال ۹۵ یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر ورودی به کار داشته‌ایم که از این تعداد حدود ۷۰۰هزار نفر شغل جدید ایجاد شده است.

به گزارش مشرق، دی ماه سال جاری بود که علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) با اشاره به ایجاد اشتغال برای یک میلیون و 445 هزار نفر در بهار و تابستان 95، گفت: این میزان ایجاد اشتغال از سوی دولت تدبیر و امید، در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

بررسی‌های تسنیم نشان داد که در حالی وزیر اقتصاد ایجاد 1.4میلیون شغل در 6ماهه امسال را در کشور بی‌سابقه خوانده که در بررسی‌های آماری مشخص شده، 830هزار نفری که در شش‌ماهه دوم پارسال اخراج شدند و امسال مجدداً به بازار کار برگشتند، از آمار اشتغالزایی خالص دولت کم نشدند.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار اظهارات طیب‌نیا را رد می‌کند و تأکید دارد که وزیر اقتصاد چنین موضوعاتی را بیان نکرده است. معاون اشتغال ربیعی در دفاع از عملکرد اشتغالی دولت ضمن رد اظهارات طیب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: در سال 95 یک میلیون و 200 هزار نفر ورودی به کار داشته‌ایم، در واقع طی یک‌ساله منتهی به تابستان 95 این میزان به بازار کار وارد شده است که از این تعداد حدود 700 هزار نفر شغل جدید ایجاد شده است، به این معنی که برای همه ورودی‌ها فرصت شغلی ایجاد نشده است.

 معاون اشتغال وزیر کار بیان کرد: یکی از 5 کشور دنیا هستیم که در یک سال 700 هزار شغل ایجاد شد و این ظرفیت خوب اما ناکافی است و نسبت به آنچه نیاز است عقب هستیم.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 10:37 ] [ مصطفی ]
[ ]

افت قیمت به جان طلا و دلار افتاد/ طلای خام 18 عیار متقلب هفته + نمودار

بررسی میزان از بازار هفته گذشته طلا، سکه و دلار؛
 
خبرگزاری میزان- بررسی بازار طلای، سکه و دلار نشان از آن دارد که افت قیمت طی یک هفه به جان این بازار افتاده و طلای خام 18 عیار در تمام مسیر از دست دلار آمرکیا تقلب کرده است.
 
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، بازار طلا و سکه در اقتصاد خرد ایران از اهمیت ویژه برخوردار است و هر زمان که نوسانات به این بازار ورود می‌کند، دیگر بازارهای خرد تحت الشعاع قرار می‌گیرد و در زمان‌های خاصی همچون نزدیکی به ایام عید نوروز میزان تقاضا برای طلا، دلار و انواع سکه افزایش می‌یابد.
 
اونس جهانی 
ارزش طلا در بازارهای جهانی، شنبه را با نرخ 1235 دلار و 30 سنت آغاز کرد و تا پایان روز یکشنبه این نرخ ماندگار بود، در روز دوشنبه که سرآغاز افت قیمت طلا در بازارهای جهانی بود نرخ طلا به 1227 دلار و 60 سنت کاهش یافت و افت قیمت عاملی شد تا در نهایت ارزش طلا در بازارهای جهانی به نرخ 1203 دلار و 50 سنت برسد. در مجموع اونس جهانی طی یک هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته است.
 
اونس جهانی
 
دلار آمریکا
در کنار اونس جهانی، ارزش دلار در بازار آزاد بر قیمت طلا و انواع سکه تاثیرگذار است، دلار آمریکا در روز شنبه نرخ 3781 تومان را برای خود انتخاب کرده و تا روز چهارشنبه افت قیمت را در دستور کار قرار داده و با افت 57 تومانی به ارزش 3724 تومان رسیده است. اما این پایان کار ارزش گذاری دلار در هفته گذشته نبود و در روز پنجشنبه ارزش دلار به خود آمد و حدود 25 تومان به ارزش خود افزود.
 
دلار آمریکا
 
طلای خام 18 عیار
ارزش طلای خام 18 عیار با توجه به ارزش طلا در بازارهای جهانی و دلار در بازار آزاد تعیین می‌شود، با توجه به این شرایط، طلای خام 18 عیار شنبه را با نرخ 115 هزار و 317 تومان آغاز کرد و تا پایان روز چهارشنبه کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار داد که این مسیر در نهایت قیمت 112 هزار و 778 تومان را برای طلا رقم زد.
 
طلای خام 18 عیار در طی معاملات روز پنجشنبه با اندکی افزایش قیمت به نرخ 113 هزار و 586 تومان رسید، این روند ارزش گذاری طلای خام 18 عیار تقلبی آشکار از مسیر ارزش گذاری دلار آزاد بوده است.
 
طلای خام 18 عیار
 
سکه تمام طرح امامی
سکه تمام در چند ماه گذشته روندی مشابه طلای خام 18 عیار را انتخاب کرده است اما بررسی ابتدایی روند ارزش گذاری سکه تمام طرح امامی روند کلی دلار و بعد از آن طلای خام 18 عیار را نشان می‌دهد اما در میانه هفته ثبات قیمت این سکه رخ داده است.
 
سکه تمام هفته را با نرخ 1 میلیون و 202 هزار و 900 تومان آغاز کرده و این نرخ در روز یکشنبه روند نزولی به خود گرفت که در طی معاملات روز دوشنبه اندکی رشد همراه با ثبات قیمتی به ثبت رسیده است.
 
در طی معاملات روزهای سه شنبه و چهارشنبه نرخ سکه افت قیمت را تجربه کرد و در روز پنجشنبه بار دیگر افزایش قیمت به سراغ سکه آمده است.
 
سکه تمام
 
در مجموع می‌توان گفت که ارزش طلا، دلار و سکه در طی یک هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته و طلای خام 18 عیار متقلب این هفته لقب گرفته زیرا دقیقا روند ارزش گذاری آن همچون دلار آمریکا است.


موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 10:35 ] [ مصطفی ]
[ ]

چشم امید ۱۳ میلیون کارگر به جلسه فردای شورای عالی کار/دستمزد ۹۶ میلیونی می‌شود؟

 

 
دستمزد

هر ساله اسفند ماه برای کارگران پر از دغدغه است چرا که قرار است حقوق و دستمزد آنها برای زندگی یک سال مشخص شود. فردا جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین حداقل مزد سال ۹۶ برگزار می شود و چشم امید کارگران به این جلسه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روزهای پایانی سال  مهمترین خبر در حوزه تعاون ، اشتغال مرتبط به دستمزد بیش از 13 میلیون کارگر است که عدد و رقمی که در نهایت اعلام می شود ماحصل چندین جلسه کارشناسی شرکای اجتماعی است.

هر ساله جلسات شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برای تعیین حقوق و دستمزد تعیین می شود. آخرین دستمزدی که دراین جلسه تعیین شد 19اسفند ماه  سال گدشته بود که  در جلسه شورای عالی کارحداقل دستمزد سال 95 کارگران 14درصد افزایش یافت که با احتساب پایه سنوانی، مزایای مسکن، بن اقلام مصرفی وحق اولاد به ازای دو فرزند، دریافتی کارگران درسال 95 تا مبلغ یک میلیون و134 هزار و599 تومان افزایش یافت.

فردا جلسه ای دیگر از شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار می شود که دستور جلسه پیشروی این شورای عالی کار تعیین حداقل مزد سال 96 خواهد بود و قرار است گروه دولتی و کارفرمایی پیشنهادات خود را در مورد چگونگی افزایش منجر به جبران دستمزدهای کارگران ارائه کنند.

پیش بینی ها حاکی از این است که نهایتاً در دو جلسه بعدی شورای عالی کار دستمزد بیش از 13 میلیون کارگر تعیین تکلیف شود. یکی از دلایل طولانی شدن جلسات شورای عالی کار مشکلات تولید و مخالفت کارفرمایان در افزایش واقعی حقوق و مقابل تلاش کارگران برای جبران عقب ماندگی مزدی است.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 10:32 ] [ مصطفی ]
[ ]

افت قیمت دلار و افزایش یورو و پوند بانکی

تهران - ایرنا - بانک مرکزی امروز (شنبه) نرخ برابری 39 ارز عمده را اعلام کرد که بر مبنای آن ارزش 19 ارز از جمله دلار آمریکا نسبت به پنجشنبه گذشته کاهش و 19 ارز دیگر همچون یورو و پوند انگلیس افزایش یافت و یک ارز نیز تغییری نداشت.

 

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، امروز هر دلار آمریکا با افت دو ریالی نسبت به 19 اسفند ماه، امروز 32,418 ریال تعیین قیمت شد؛ هر پوند انگلیس با یک ریال افزایش قیمت و هر یورو با رشد 466 ریالی به ترتیب 39,426 ریال و 34,603 ریال ارزش گذاری شدند.
همچنین فرانک سوئیس 32,066 ریال، کرون سوئد 3,597 ریال، کرون نروژ 3,772 ریال، کرون دانمارک 4,656 ریال، روپیه هند 488 ریال، درهم امارات متحده عربی 8,826 ریال، دینار کویت 106,011 ریال، یکصد روپیه پاکستان 30,928 ریال، یکصد ین ژاپن 28,237 ریال، دلار هنگ کنگ 4,175 ریال، ریال عمان 84,176 ریال، دلار کانادا24,070 ریال، راند آفریقای جنوبی 2,460 ریال، لیر ترکیه 8,688 ریال و روبل روسیه 550 ریال قیمت گذاری شد.
در بانک مرکزی هر ریال قطر 8,902 ریال، یکصد دینار عراق 2,741 ریال، لیر سوریه 152ریال، دلار استرالیا 24,460 ریال، ریال سعودی 8,644 ریال، دینار بحرین 85,941 ریال، دلار سنگاپور 22,956 ریال، ده روپیه سریلانکا 2,141 ریال، یکصد روپیه نپال30,434 ریال، یکصد درام ارمنستان 6,664 ریال، دینار لیبی 22,590 ریال، یوان چین 4,693 ریال، یکصد بات تایلند 91,675 ریال، رینگیت مالزی 7,280 ریال، یک هزار وون کره جنوبی 28,223 ریال، یکصد تنگه قزاقستان 10,237 ریال، افغانی افغانستان 486 ریال، روبل جدید بلاروس 17,067 ریال، منات آذربایجان 18,379 ریال، سامانی تاجیکستان 4,046 ریال و بولیوار جدید ونزوئلا 3,247 ریال قیمت خورد.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ شنبه 21 اسفند 1395 ] [ 10:26 ] [ مصطفی ]
[ ]

تهران-چالوس در آرامش قبل از تعطیلات عید + جدول مسیر

میزان گزارش می‌دهد
 
خبرگزاری میزان- بررسی مسیر تهران-کرج-چالوس نشان از آن دارد که در باند رفت و برگشت آنچنان ترافیکی نیست و بیشترین میزان تردد در مسیر آزادراه کرج-تهران گزارش شده است.
 
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در روزهای جمعه میزان تردد در مسیر تهران- شمال از جاده کرج- چالوس به میزان بسیاری افزایش می‌یابد.
 
بررسی مسیر تهران-کرج-چالوس نشان از آن دارد که این مسیر به جز قسمت آزادراه کرج-تهران ترافیک روانی دارد و رفت و آمد در این مسیر همراه با مشکلی نیست.
 
بررسی‌ها نشان از آن دارد که پر ترددترین مسیر آزادراه کرج-تهران(عوارضی قدیم) است که در هر ساعت به طور میانگین 1847 خودرو تردد داشته و میانگین سرعت در این مسیر 90 کیلومتر بر ساعت است.
 
با وجود آنکه مسیر چالوس-کرج(هزارچم-سیاه بیشه) وضعیت ترافیک روانی دارد اما مانگین سرعت در این قسمت 42 کیلومتر بر ساعت است و پایین‌ترین سرعت را از آن خود کرده است.
 
وضعیت راه ها
 


موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 12:36 ] [ مصطفی ]
[ ]

صدور مجوز ۲۰ هزار پرواز برای هواپیماهای پیر در ایام نوروز

 

 
سازمان هواپیمایی

در حالی معاون وزیر راه از ورود هواپیماهای پیر به ناوگان هوایی حمایت کرده که سازمان هواپیمایی کشوری از صدور مجوز برای ۲۰ هزار و ۵۰۰ پرواز برای ایام نوروز ۹۶خبر داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشور در هفته ای که گذشت با دفاع از ورود هواپیماهای 18 و 20 ساله به ناوگان هوایی گفت: فضای مالی کشور امکان ورود هواپیمای نو را به ایرلاین‌ها نداده  لذا آنها ناچار به ورود هواپیماهای ارزان قیمت هستند. ایرلاین‌ها  توانمندی‌های مالی متغییری دارند و با توجه به منابع مالی داخلی به سمت خرید هواپیماهای ارزان قیمت می‌روند.

وی با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری اجازه ورود هواپیما با سن بسیار بالا را نمی‌دهد، تصریح کرد:‌ شرکت‌های هواپیمایی ناچار به خرید هواپیماهای دست دوم هستند و این امر مغایر سیاستی که ما دنبال می‌کنیم، نیست.

این در حالی است که روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور مجوز 20 هزار و 500 پرواز داخلی و خارجی در ایام نوروز96 خبر داده است.

جعفرزاده با بیان اینکه عملیات پروازهای نوروزی امسال 25 اسفند 95 آغاز و 15 فروردین 96 به پایان می رسد، تصریح کرد: شرکت های هواپیمایی ضمن حفظ اصول ایمنی در انجام این پرواز ها به سه محور از جمله مراقبت جدی بر سیستم توزیع بلیت های نوروزی، پاسخگویی و اطلاع رسانی از طریق شماره تلفن های مسافران اقدام کنند.

وی اظهار کرد:  تعداد ناوگان موجود فعال کشور  154 فروند شامل 25هزار و 545 صندلی است. تعداد 7 فروند از این هواپیماها شامل 1622 صندلی به تازگی به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است که بی تردید این تعداد صندلی پاسخگوی حجم بالای تقاضاها در این ایام نخواهد بود.

به گزارش تسنیم اشاره روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری عدم پاسخگویی به تقاضا در روزهای منتهی به نوروز 96 شائبه افزایش قیمت ها به صورت قانونی و البته غیرقانونی را ایجاد می کند. مسئله ای که طی روزهای آینده و قبل از 24 اسفند قطعا تکلیف آن مشخص می شود.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 12:35 ] [ مصطفی ]
[ ]

سقف برداشت از خودپردازها در ایام نوروز

طبق اعلام بانک مرکزی، شعب بانک های منتخب در استان تهران از هفته پیش رو اسکناس های تا نخورده ۲ و ۵ هزار تومانی به متقاضیان توزیع می کنند.

به گزارش افکارنیوز،  توزیع اسکناس نو از 22 تا 26 اسفند ماه سال جاری در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، ملت، سپه، اقتصاد نوین، سینا، پست بانک و پارسیان در استان تهران آغاز خواهد شد.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته در بانک مرکزی، تغییری در سال جاری برای توزیع اسکناس نو در بانک ها نسبت به سال های قبل مشاهده می شود.

در سال جاری بانک های منتخب به متقاضیان اسکناس نو، یکصد برگ اسکناس 20.000 ریالی و یکصد برگ اسکناس 50.000 ریالی می دهند درحالی که در سال های قبل اسکناس هزار تومانی هم در زمان توزیع اسکناس نو در بانک ها وجود داشت.

بانک مرکزی در توضیح چرایی عدم وجود اسکناس هزار تومانی در زمان توزیع اسکناس نو در شعب منتخب این استدلال را مطرح کرده که براساس تجربه سال های قبل اسکناس هایی که بیشترین درخواست را داشتند در باجه های بانکی طی سال جاری توزیع خواهیم کرد.

ظاهرا اسکناس هزار تومانی در استان تهران خواهان چندانی نداشته و از همین رو بانک مرکزی تصمیم به حذف آن از فهرست توزیع اسکناس نو در سال جاری گرفته است.

همچنین آن گروه از مردمی که مایل به دریافت اسکناس های 10 هزار تومانی نو هم هستند می توانند از دستگاه های خودپرداز و شعب بانک ها نیاز خود را تأمین کنند. برخی گزارش های رسیده نیز حکایت از آن دارد که تعداد زیادی از بانک ها در توزیع اسکناس نو از طریق عابربانک ها پیش دستی کرده و از روزهای قبل اسکناس تا نخورده در دستگاه های خودپردازشان قرار داده اند.

گفتنی است در روزهای پایانی سال، بانک مرکزی در مجموع 16 هزار میلیارد ریال اسکناس نو در تهران و شهرستانها توزیع می کند و برای بانک های متقاضی در این روزها امکان افزایش میزان سقف برداشت از خودپردازها تا سقف 500 هزار تومان را هم قرار داده است.

بنابراین در سال جاری به بانک هایی که متقاضی استفاده از این تمهید هستند اجازه داده شده از 20 اسفند 1395 الی 15 فرودین 1396 سقف برداشت از خودپردازهای خود را به میزان 500 هزار تومان افزایش دهند.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 12:34 ] [ مصطفی ]
[ ]

رشد اقتصادی ایران نصف می شود/مشکل دسترسی به منابع خارجی پابرجاست

 

شناسهٔ خبر: 3928360 - جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
مدیران صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود، اگرچه رشد اقتصادی امسال ایران را ۶.۶ درصد عنوان کرده اند، اما پیش بینی آنها بر این است که این رشد به ۳.۳ درصد در سال ۹۶ برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، بر اساس ماده ۴ توافقنامه صندوق بین‌المللی پول، این صندوق می‌باید به طور معمول، همه‌ساله مذاکرات دوجانبه‌ای با اعضای خود داشته باشد. در متن مشاوره سال ۲۰۱۶ ماده ۴ صندوق با جمهوری اسلامی ایران، اسناد بیانیه مطبوعاتی، گزارش هیأت اعزامی، الحاقیه حاوی اطلاعات و بیانیه مدیران اجرایی در مورد جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته و در این مجموعه گزارش قرار گرفته است.

در ادامه بیانیه مطبوعاتی خلاصه‌شده حاوی نظرات مدیران اجرایی در زمان بحث و مذاکره ۲۴ فوریه ۲۰۱۷، در زمینه مطالب گزارش مشاوره ماده ۴ با جمهوری اسلامی ایران آمده است:

هیأت اجرایی صندوق بین‌المللی پول در ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ گزارش مشاوره ماده ۴ صندوق با جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث قرار داد. بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۵ (۱۷/۲۰۱۶)، رشد اقتصاد ایران به دلیل افزایش تولید نفت تقویت شد. رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) حقیقی در نیمه اول سال ۱۳۹۵ (۱۷/۲۰۱۶) به ۷.۴ درصد رسید و اقتصاد ایران از وضعیت رکودی سال ۱۳۹۴ (۱۶/۲۰۱۵) خارج شد.

علیرغم بهبود قابل توجه عملکرد بخش غیرنفتی اقتصاد در سه‌ماهه دوم سال، رشد بخش غیرنفتی در شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۵ در محدوده ۰.۹ درصد باقی ماند که نشان‌دهنده تداوم مشکلات موجود در دسترسی به منابع مالی (خارجی)، مشکلات بخش مالی داخلی و همچنین ضعف‌های ساختاری اقتصاد است. ن

رخ تورم تک‌رقمی شده است و نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه از نیمه سال ۲۰۱۶ در محدوده ۹.۵ درصد در نوسان بوده است. بازار اسعار خارجی به ثبات نسبی رسیده است؛ هر چند که در اواخر سال ۲۰۱۶ بازار ارز دچار نوساناتی شد، ولی پس از ژانویه ۲۰۱۷ بازار ارز مجدداً با ثبات شد. تفاوت نرخ ارز در بازار رسمی و بازار آزاد در دامنه ۱۵ درصد محدود شده است.

پیش‌بینی آن است که با تداوم بهبود اقتصادی، در میان‌مدت رشد اقتصادی در محدوده ۴.۵ درصد تثبیت شود. پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی در سال ۱۳۹۵ (۱۷/۲۰۱۶) به ۶.۶ درصد برسد، لیکن با تثبیت سطح تولید نفت در سقف توافقات اوپک، رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۶ (۱۸/۲۰۱۷) به ۳.۳ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد.

از سال ۱۳۹۶ (۱۸/۲۰۱۷) به بعد، افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و بهبود تدریجی شرایط مالی داخلی، تعیین‌کننده سطح سرمایه‌گذاری و تقویت بیشتر رشد بخش‌های غیرنفتی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که حساب جاری (تراز پرداخت‌ها) کماکان در وضعیت مازاد باقی بماند، زیرا رشد صادرات پاسخگوی افزایش واردات ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به سرمایه‌گذاری خواهد بود.

انتظار می‌رود نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تا پایان سال ۱۳۹۶ (۱۸/۲۰۱۷)، به دلیل رشد بالای نقدینگی و آثار تورمی ناشی از افزایش‌های اخیر نرخ ارز، موقتاً به سطح ۱۱.۹ درصد افزایش پیدا کند؛ لیکن این نرخ در سال‌های بعد تحت تأثیر سیاست‌های محتاطانه مالی و پولی مجدداً تک‌رقمی خواهد شد. به دلیل حجم بالای عرضه نیروی کار و پایین بودن سرعت ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری کماکان بالا بماند.

مدیران صندوق از مسئولان ایرانی به دلیل بهبود مؤثر رشد اقتصادی پس از رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، دستیابی به تورم تک‌رقمی و ثبات در بازار ارز قدردانی کردند. با توجه به عدم اطمینان به‌وجودآمده، مدیران صندوق بر اهمیت حفظ سیاست‌های محتاطانه کلان و ایجاد ذخایر احتیاطی، تقویت بخش مالی، پیشبرد اصلاحات، کاهش اتکای اقتصاد ایران به نفت و توسعه بخش خصوصی تأکید داشتند. مدیران صندوق از تعهد مقامات ایرانی در این زمینه و اتکاء و اطمینان آنان به برنامه اصلاحی استقبال کردند.

مدیران صندوق بر ضرورت انجام اصلاحات بخش مالی به منظور تقویت و ماندگاری ثبات مالی و تأمین مالی رشد اقتصادی تأکید کردند. مدیران صندوق توصیه داشتند که نظارت پیشرفته‌ای بر بانک‌های مشکل‌دار اعمال شود و کیفیت دارایی این بانک‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد، تا بدین ترتیب بانک‌های سالم مشمول افزایش سرمایه از بانک‌های ناسالم نیازمند حل‌وفصل، متمایز شوند. مدیران صندوق، مقامات ایرانی را ترغیب کردند تا با تجدید سرمایه بانک‌های دولتی از طریق بهبود وضعیت تجاری این بانک‌ها و نیز تحدید و توقف انواع تسهیلات تکلیفی، زمینه‌ بهبود این بانک‌ها را فراهم کنند.

آنها انتظار دارند که با تصویب لوایح جدید بانکی اختیارات بیشتری به بانک مرکزی در زمینه‌های نظارتی و اجرای اصلاحات اعطا شود. مدیران صندوق همچنین مقامات ایرانی را ترغیب کردند که با تصویب سریع لایحه قانونی بانک مرکزی چارچوب سیاستگذاری پولی این بانک را نوسازی کرده تا از طریق کسب استقلال عملیاتی بانک مرکزی ایران، زمینه تورم پایین و باثبات در اقتصاد کشور فراهم شود.

مدیران صندوق، مقامات ایرانی را تشویق کردند که از طریق اجرای یک چارچوب میان‌مدت سیاست بودجه‌ای، تعهدات خود نسبت به بکارگیری سیاست‌های محتاطانه بودجه‌ای را تقویت کنند تا از طریق برنامه تعدیل تدریجی بودجه‌ای زمینه تأمین نقدینگی و تأمین هزینه‌های اصلاحات بخش مالی فراهم شود. تلاش در جهت تجهیز بیشتر منابع بودجه‌ای، تعدیل بیشتر قیمت انرژی، هدفمندسازی بهتر یارانه‌های پرداختی از طریق بهبود سرمایه‌گذاری بخش عمومی و تخصیص یارانه‌ها به اقشار فقیر جامعه، شرایط بهتری را برای تقویت رشد اقتصادی و توزیع عادلانه‌تر درآمدها فراهم خواهد ساخت. مدیران صندوق توصیه داشتند که مقامات ایرانی امکان استفاده از منابع درآمدی نفت برای تزریق منابع و سرمایه به بانک‌ها را مورد بررسی قرار دهند و در همین راستا بر اهمیت بازسازی صندوق ذخیره ارزی (OSF) جهت ایجاد فضای حمایتی از بودجه تأکید داشتند.

مدیران صندوق از اقدامات جدید در جهت تقویت چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم (AML/CFT)، معرفی استانداردهای جدید گزارشگری مالی (IFRS) و حسابرسی و صدور اوراق مالی بابت بدهی‌های معوقه دولت استقبال کردند و این اقدامات را برای کمک به بهبود وضعیت ترازنامه شرکت‌ها و بانک‌ها و نیز تسهیل و تقویت سرمایه‌گذاری بسیار موثر تشخیص دادند. مدیران صندوق تاکید کردند که مقامات ایرانی برنامه FATF (گروه‌ ویژه اقدام مالی) را کاملاً اجرا کنند و چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) را تقویت کنند.

مدیران صندوق همچنین بر بهبود شفافیت مالکیت شرکت‌ها به منظور تسریع روند ادغام اقتصاد ایران در نظام مالی جهانی و برقراری مجدد روابط کارگزاری بانکی تأکید داشتند. مدیران اظهار کردند که کاهش نقش دولت در اقتصاد و بهبود فضای کسب‌وکار باعث بهبود سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید خواهد شد. اقدامات اصلاحی در بازار کار از جمله اتخاذ سیاست‌های مشخص برای اشتغال جوانان و زنان باعث بهبود فرصت‌های شغلی برای عموم مردم و کمک در جهت فراگیرشدن آثار مثبت رشد اقتصادی خواهد شد.

مدیران صندوق با وجود پذیرش برقراری موقت محدودیت‌های ارزی و نظام ارزی چند نرخی، بر اهمیت تعهد مقامات ایرانی برای یکسان‌سازی نرخ ارز و انتقال به نظام ارزی شناور مدیریت‌شده تا اوایل سال ۲۰۱۸ تأکید داشتند؛ تا از این طریق شرایط منعطف‌تری برای مدیریت شوک‌ها فراهم آید. مدیران صندوق مقامات ایرانی را ترغیب کردند تا اقدامات لازم برای بهبود کیفیت، به‌هنگام بودن و دسترسی به آمارها، از جمله از طریق الحاق و اجرای نظام انتشار پیشرفته داده‌های عمومی (e-GDDS) را به عمل آورند.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 12:32 ] [ مصطفی ]
[ ]

۴.۵ تن میوه قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره بار

علی کوهستانی با اشاره به اینکه ارزش ریالی این محموله در بازار 40 تا 45 میلیون تومان است افزود: این محموله کشف و ضبط شده است و براساس ماده 11 و 12 قانون حفظ نباتات این کشفیات به سازمان املاک تملکی منتقل و سپس امحاء خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان تهران از کشف ۴ و نیم تن انواع میوه قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران خبر داد.

علی کوهستانی با اشاره به اینکه ارزش ریالی این محموله در بازار 40 تا 45 میلیون تومان است افزود: این محموله کشف و ضبط شده است و براساس ماده 11 و 12 قانون حفظ نباتات این کشفیات به سازمان املاک تملکی منتقل و سپس امحاء خواهد شد.

سعید سبزعلی رئیس اداره بازرسی میدان مرکزی میوه و تره بار نیز با اشاره به اینکه میوه های مکشوفه از کشورهای مختلف جهان است گفت: سیب فرانسه، سیرچینی، بلوبری کشور شیلی، شاه بلوت ترکیه، تمرهندی تایلندی، آواکادو کنیا، لیموترش برزیل و پاکستانی، پرتقال مصری و دراگون که از کشور تایلند و ویتنام کشف شده است.

وی ارزش این کالا را در میدان عمده فروشی 20 تا 25 میلیون تومان دانست و گفت: این کشف در گشت مشترک با سازمان های مختلف انجام شده است.

سبزعلی با اشاره به اینکه این میوه ها منفعت زیادی برای قاچاقچیان دارد، ادامه داد: این میوه ها دارای قیمت بسیار پایینی در کشور مبدأ هستند که در بازار ایران 3 تا 5 برابر قیمت اصلی فروخته می شود.

رئیس اداره بازرسی میدان مرکزی میوه و تره بار افزود: حجم کشفیات سال گذشته نسبت به امسال دو برابر بوده است.



موضوعات مرتبط: اقتصادی

برچسب‌ها: اخبار اقتصادیاخبار مسکنخبر انلاینقیمت آپارتمانآپارتمان اندیشهمسکن مهرخبر مسکنخبر اقتصادی
[ جمعه 20 اسفند 1395 ] [ 12:31 ] [ مصطفی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 64 صفحه بعد